![S/G/94/ML S/G/94/ML - Popiersie młodego chłopca. Ujęty 3/4 w lewo, wzrok skierowany przed siebie. Twarz zarumieniona, szeroka, niskie czoło, lekko przykryte grzywką. Włosy brązowe, krótkie. Duże niebieskie oczy o wąskich brwiach. Nos krótki, lekko zadarty. Usta szerokie, wyraźnie zarysowane. Ubrany w koszulę ze stójką w czerwono - niebiesko - brązową kratę. Na niej szara marynarka z szerokimi klapami.](/brepo/panel_repo/2022/04/14/x63p5k/contain-360-1000-max-s-g-94-ml-001.jpg)
Typ z przedmieścia Lublina
1900 — 1925
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Tytus Czyżewski od 1917 roku należał do grupy Ekspresjoniści Polscy (od 1919 Formiści). Uczestniczył we wszystkich wystawach Formistów w Krakowie, Warszawie, Lwowie i Poznaniu. Głowa I pochodzi właśnie z tego okresu (z ok. 1920 roku), kiedy to Czyżewski bardzo intensywnie analizował zagadnienia formalne, co miało odzwierciedlenie w jego pracach. Był to temat podejmowany również w innych pracach artysty z tego czasu, między innymi w obrazie Głowa / Kompozycja form z 1920 roku, który obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Gwasz z kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, zakupiony w 1982 roku, to popiersie mężczyzny, który jest zwrócony w lewą stronę. W rysunku dominuje czarna kredka, a na jej tle zostały zaznaczone białym kolorem światła. Malarz starał się ukazać w jednym portrecie wiele perspektyw. Twarz jest zdeformowana poprzez włączenie w system figur geometrycznych i przecinających się płaszczyzn – to w ten sposób artysta próbuje ukazać niewyczerpane możliwości formy. Taki sposób poszukiwań nowego sposobu reprezentacji rzeczywistości wiąże się z podstawową zasadą formistów, którzy ustalili bezwzględny prymat formy nad treścią. Leon Chwistek w Tytus Czyżewski a kryzys formizmu, publikacji wydanej rok po powstaniu interesującego nas tu dzieła, podkreśla, że w dziełach konieczna była „niezależność od obowiązującej rzeczywistości, tworząc spontanicznie rzeczywistość własną, tę właśnie, która jako taka nieodparcie narzuca się artyście”.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 48 cm, szerokość: 31 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
kredka, gwasz
Tworzywo / materiał
tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1900 — 1925
Muzeum Narodowe w Lublinie
1916
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1813 — 1846
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna