Sommer (Häuser am See, Waldsee, Ufer mit Bauernhäusern) | Lato (Domy nad jeziorem, Jezioro leśne, Brzeg z chłopskimi domami)
pejzaż
1902
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Kompozycja Waltera Leistikowa, znana pod kilkoma tytułami: Waldsee (Jezioro leśne), Schlachtensee in Grunewald (Jezioro Schlachten w Grunewaldzie), Abendstimmung (Wieczorny nastrój), Grunewaldsee (Jezioro Grunewald), przedstawia zakątek przyrody w lesie Grunewald w okolicy Berlina. Wieczorny widok jeziora artysta podziwia z wąskiej ścieżki prowadzącej powyżej stromego brzegu. Ciemną taflę wody rozjaśnia wiatr marszczący jej powierzchnię oraz światła z siedzib ludzkich przenikające przez przerwy między drzewami. Wokół panuje cisza podkreślona przez gęstą zieleń wysokich sosen i krzewów żarnowca otaczającą jezioro. Nastroju samotności nie zakłóca żadna ludzka sylwetka. Jedynie te odległe światła wskazują, że w pobliżu, za sosnami, znajdują się domy eleganckiej dzielnicy Berlina Grunewald, w której bogaci mieszczanie budowali wille uciekając na łono przyrody od wielkomiejskiego zgiełku.
Odbitka wykonana została w technice akwaforty, w tonie zielonym, na cienkim papierze japońskim. Pochodzi z czasopisma poświęconego sztukom pięknym „Zeitschrift für bildende Kunst”. Wydana została w 1902 roku, w 37 tomie nowej serii. Kompozycja zatytułowana Waldsee była kilkakrotnie wznawiana. W 1915 roku została opublikowana przez wydawnictwo E.A. Seemanna w Lipsku. Dzieło jest jednym z najbardziej znanych pejzaży Waltera Leistikowa. Oprócz wersji graficznej powstała malarska – Leistikow w 1895 roku wykonał obraz olejny zatytułowany Grunewaldsee. Temat jezior w Grunewaldzie artysta podejmował wielokrotnie kładąc nacisk na różne elementy tego krajobrazu. Podobne ujęcie zastosował w obrazie Posępny dzień w Grünheide.
Walter Leistikow urodził się w Bydgoszczy w 1865, zmarł w 1908 roku w Schlachtensee pod Berlinem, gdzie mieszkał i pracował tworząc pełne nastroju pejzaże. Kształcił się w akademii sztuki w Berlinie, a potem prywatnie pod kierunkiem artystów Hermanna Eschkego i Hansa Gudego. Należał do awangardy artystycznej, którą na przełomie XIX/XX wieku tworzyli przedstawiciele kierunku zwanego secesją, względnie Jugendstilem. W 1899 roku został współzałożycielem stowarzyszenia artystów Secesja Berlińska. Należał też do Secesji Monachijskiej. Zajmował się ponadto pracą pedagogiczną, ucząc rysunku w Szkole Sztuki w Berlinie.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 346 mm, szerokość: 458 mm
odcisk: wysokość: 149 mm, szerokość: 201 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwatinta, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany gruby gładki
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Leistikow, Walter
1902
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Reichel, Carl Anton
1915
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Geiger, Willi
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.