Czarka
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Jedwabne – zbrodnia, debata, symbol, Wybrane obiekty z motywem gwiazdy Dawida
Rysunek Macieja Sieńczyka z projektu okładki numeru „Znaku” z czerwca 2017 (nr 745). Tematem przewodnim numeru miesięcznika były „Biografie rzeczy żydowskich”. Jeden z publikowanych tekstów, Beaty Chomątowskiej, traktował m.in. o kolekcji Muzeum POLIN (zob. prezentację numeru na stronie miesięcznika, dostęp 9.09.2020). Tytuł numeru stanowił nawiązanie do drugiej wystawy czasowej Muzeum, prezentującej jego zbiory, „Biografie rzeczy. Dary z kolekcji Muzeum Historii Żydów Polskich” (2013, kuratorzy: Judyta Pawlak, Wojciech Leder; tytuł stanowił z kolei odwołanie do tekstów teoretycznych Ewy Domańskiej).
Sieńczyk przedstawiając na rysunku otwarte pudełko z wypalonymi zapałkami i nieokreślonymi elementami pod nimi, odwołuje się z jednej strony do wyobrażeń przedmiotów codziennych, będących własnością zgładzonych podczas wojny polskich Żydów (pudełko zapałek ma gwiazdę Dawida), z drugiej strony – do polskiego kompleksu winy, kontrowersji związanych z uczestniczeniem Polaków w zbrodniach na Żydach. Wypalone zapałki kojarzą się ze zbrodnią w Jedwabnem, stanowiącą jednocześnie symbol podobnych masakr. (Jako pierwszy metaforycznie połączył zapałki i motyw gwiazdy Dawida w tym kontekście Bartosz Kosowski na okładce „Przekroju” z 2011, nr 28, temat numeru: „My, Polacy, zabójcy Żydów. Jedwabne 70 lat później”, zob. reprodukcję na stronie internetowej artysty, dostęp 9.09.2020).
Maciej Sieńczyk to autor komiksów (m.in. albumy „Wrzątkun”, 2009; „Przygody na bezludnej wyspie”, 2012), pisarz (powieść „Wśród przyjaciół”, 2016), ilustrator (m.in. ilustracje do książek Doroty Masłowskiej, Michała Witkowskiego; współpraca m.in. z „Lampą”, „Wysokimi Obcasami”, „Press”). W pracy tej widoczne są najważniejsze cechy twórczości artysty: fascynacja przedmiotem, geometryzacja przedstawienia (nawiązująca m.in. do polskich propagandowych druków ulotnych z lat 80. XX w.), zwielokrotnione drobne elementy, które są rozrysowywane za każdym razem tak samo szczegółowo (kępki trawy). Rysunek powstał – co również typowe dla oryginałów Sieńczyka – na wtórnie wykorzystanej karcie z wydrukiem projektu opakowania witamin (odwrocie).
Przemysław Kaniecki
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49.9 cm, szerokość: 50 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
ołówek
Tworzywo / materiał
papier, tusz, grafit
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.