![MNS/Sp/1765/1-8 talerze - Ujęcie wszystkich ośmiu talerzy z góry. Zestaw ośmiu białych talerzy, na każdym nadrukowane czarne, geometryczne, abstrakcyjne formy, przypominające krzyże o zróżnicowanych proporcjach. Powstałe z przekształceń fotografii miasta (ulic, budynków) zajmują w różnych konfiguracjach różną część powierzchni każdego z ośmiu talerzy. Na jednym nadruk jest wyraźnie inny. W prostokącie o cienkim konturze znajdują się kolejne cienko konturowe prostokąty, trzy większe w jednym rzędzie oraz trzy mniejsze w drugim rzędzie. Te z kolei zawierają układy geometrycznych form, nawiązujące do uabstrakcyjnionych krzyży na pozostałych talerzach. W jednym z prostokątów krzyż równoramienny.](/brepo/panel_repo/2023/11/24/60fuk8/contain-360-1000-max-mns-sp-1765-1-8-img3911-m.jpg)
New York Composite | Kompozycja nowojorska
1991
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
„7/73” to praca jednego z klasyków polskiej abstrakcji geometrycznej Janusza Orbitowskiego.
Na płaszczyznę obrazu naklejał listewki, wycięte ze sklejki kwadraty lub romby, tworząc rytmiczne konstrukcje. Usytuowane w różny sposób względem siebie i względem podłoża, wystające elementy rzucające cienie przy swoich krawędziach, podkreślają przestrzenność i dynamikę dzieła. Twórczość Orbitowskiego koncentrowała się wokół eksploracji czystych figur geometrycznych (kwadraty, trójkąty i koła) i ich wzajemnych relacji w obrębie obrazu. Poprzez syntezę i eliminację dążył do maksymalnie prostej formy, harmonii i ascezy. Od połowy lat siedemdziesiątych artysta prawie zupełnie zrezygnował z barw, a od 2000 roku tworzył, używając wyłącznie bieli. Uważany jest za bezpośredniego kontynuatora myśli Kazimierza Malewicza, twórcy suprematyzmu – idei wyższości człowieka nad materią. Suprematyzm, rezultat filozofii metafizycznej autora, był bardziej postawą umysłu niż kierunkiem w sztuce. Malewicz za pomocą form geometrycznych, takich jak linia prosta (jako symbol przewagi człowieka nad chaosem natury) i kwadratu (który nie występuje w naturze) chciał tworzyć nowe materialne rzeczywistości. Pragnął wyrazić „uczucia tęsknoty wobec niewytłumaczalnej zagadki wszechświata”. Prace Orbitowskiego z ostatniego okresu jego twórczości przywołują na myśl „Kompozycję suprematyczną: białe na białym” (ok. 1918) Malewicza, w której, jak to ujął brytyjski historyk sztuki Aaron Scharf, „kwadrat (wola człowieka lub może sam człowiek) pozbywa się swej materialności i pogrąża się w nieskończoność”, pozostawiając po sobie jedynie kruchy ślad.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 58 cm, szerokość: 62 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
akryl, techniki malarskie
Tworzywo / materiał
sklejka
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1991
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1989
Muzeum Narodowe w Lublinie
około 1632
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna