
Portret królowej Jadwigi
1801 — 1850
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Supermocne
W 1518 roku włoska księżniczka Bona Sforza d’Aragona została królową Polski. Małżeństwo z Zygmuntem I Jagiellończykiem uczyniło z niej jedną z najważniejszych postaci w dziejach renesansowej Europy. Była zarówno piękną kobietą, jak i osobą starannie wykształconą, inteligentną, niezwykle ambitną i aktywną. Dzięki umiejętnemu zarządzaniu otrzymanym od męża majątkiem szybko doszła do fortuny. W 1530 roku doprowadziła do koronacji syna, Zygmunta Augusta, jeszcze za życia ojca (vivente rege). Na Litwie przeprowadziła szeroko zakrojoną reformę gospodarczą. Skuteczność działań oraz niezwykła aktywność niezgodna była z tradycyjnym obrazem kobiety, matki i królowej. Nie przysparzało to jej zwolenników. Królowej przypisywano złe intencje, a na jej temat narastała czarna legenda, w której była przedstawiana jako intrygantka i trucicielka. Nawet jej syn, Zygmunt August, wierzył w wiele z tych pomówień. Skłócona z synem w 1556 roku wyjechała z Polski, wywożąc znaczną część prywatnego majątku. Powróciwszy do Włoch, pożyczyła olbrzymią sumę 430 000 dukatów (tak zwane sumy neapolitańskie) wicekrólowi Neapolu, a tym samym Habsburgom. Umarła nieco ponad rok później otruta przez habsburskiego agenta, Jana Wawrzyńca Pappacodę, którego uważała za zaufanego i oddanego dworzanina.
Wizerunek ze zbiorów muzealnych przedstawia królową w konwencji portretów mieszczańskich XVII wieku. Daleko mu do tradycyjnej XVI-wiecznej ikonografii królowych. Bona Sforza jest ukazana jako osoba energiczna, o żywej mimice i dużym uroku osobistym, mimo dojrzałego wieku. Czerń stroju i biały, cieniutki, lniany kołnierz zakrywający dekolt nawiązują do stroju tradycyjnego, lecz krój jest charakterystyczny dla połowy XVII wieku. Idea powstania portretu sto lat po śmierci królowej, w stylu barokowego konterfektu, jest zagadkowa. Być może wiąże się to ze wstąpieniem na tron królów z dynastii Wazów, którzy wywodzili się z dynastii Jagiellonów, i starano się podkreślić oraz uwydatnić wszelkie ich związki z rodziną panującą wcześniej.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 60.5 cm, szerokość: 51 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 73 cm, szerokość: 63 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Sokołowski
1801 — 1850
Muzeum Narodowe w Lublinie
Reni, Guido
1800 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1790 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.