Pianino
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo symboliczne
Edward Okuń był artystą obdarzonym szczególną wyobraźnią i wrażliwością artystyczną. Opierając się na klasycznych zasadach piękna, wypracował wyrazisty i oryginalny styl wypowiedzi. W nasyconej baśniowością i tajemniczością modernistyczno-symbolistycznej twórczości Okunia widać inspiracje włoskim renesansem, malarstwem prerafaelitów oraz malarską estetyką secesyjną. W dekoracyjnych, nastrojowych kompozycjach artysta czerpał z poezji i muzyki, co było typową praktyką w kręgach symbolistów. Przejawem koncepcji pokrewieństwa sztuk były alegoryczne wizje ukazujące dolę artysty reprezentowanego przez postać skrzypka. Swoistą opowieść o jego smutnym losie, któremu towarzyszy niezrozumienie, osamotnienie, często wieczne zapomnienie, tworzą powstałe na przestrzeni około dwudziestu lat obrazy: Śmierć Paganiniego, Filistrzy, Grajek, Mazurek Chopina, Cztery struny skrzypiec.
Pierwsze dzieło z tego formalnie niezaplanowanego cyklu z 1898 roku porusza frapujący problem związany z muzyką – stawia pytanie o genezę talentu i zagadkę natchnienia. Do zobrazowania tematu malarz wybrał historię genialnego wirtuoza i kompozytora Niccolò Paganiniego. Włoski muzyk posiadł tak unikalną i nadnaturalną biegłość techniczną w grze na skrzypcach, że posądzano go o konszachty z diabłem. W zamian za talent miał oddać duszę. Ponura wizja Okunia przedstawia chwilę samotnej śmierci Paganiniego, kiedy diabeł przybywa po swoją zapłatę. Ukazana scena ma w sobie osobliwą dozę intymności. W ascetycznym, mrocznym wnętrzu dwie postacie oświetla jasne światło księżyca wpadające przez okno. Postacie i przedmioty rzucają na ścianę i podłogę różnokształtne cienie. Siedzący na brzegu łóżka demon z czułością pochyla się nad zmarłym, tak by kompozytor nie uronił dźwięków melodii, którą dla niego gra.
Drugi autorski tytuł obrazu: Sen Paganiniego, odsyła do innej legendy dotyczącej tajemnic kreacji artystycznej – osoby Giuseppe Tartiniego, autora Sonaty z diabelskim trylem. Jak utrzymywał kompozytor, miała ona powstać w niezwykłych okolicznościach. We śnie odbył muzyczny pojedynek z diabłem, podczas którego piekielny skrzypek grał tak cudowną melodię, że Tartini postanowił ją zapisać. Zanotował jednak tylko jej fragment. W koncepcji obrazu Okuń wykorzystał XIX-wieczną graficzną ilustrację tej historii.
Bożena Kasperowicz
Inne nazwy
Sen Paganiniego
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 184 cm, szerokość: 134 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 204 cm, szerokość: 154 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Schuppe & Neumann
Muzeum Narodowe w Lublinie
Polyphon Musikwerke
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.