Scena w porcie
weduta portowa ze sztafarzem
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Urodzonemu we wsi Karwin w powiecie białogardzkim Hansowi Hartigowi (1873–1936) pierwszych lekcji rysunku udzielał Theodor Kugelmann (1838–1909), malarz i nauczyciel w szczecińskim Gimnazjum Mariackim. Od 1894 r. Hartig kontynuował naukę jako wolny słuchacz w klasie pejzażu Paula Vorganga w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie (Königliche Akademie der Künste zu Berlin, obecnie Akademie der Künste). Po odbyciu służby w 2. Pułku Grenadierów im. Fryderyka Wilhelma IV w Szczecinie powrócił na uczelnię, a w 1900 roku trafił do klasy mistrzowskiej Eugena Brachta (1842–1921), uznawanego w berlińskim środowisku za prekursora pleneryzmu.
W Dreźnie, dokąd Hartig przeniósł się w 1902 r. w ślad za Brachtem, modernistyczne poszukiwania berlińczyków skonfrontowane zostały z nowatorskim, odwołującym się do francuskiego impresjonizmu podejściem Gotthardta Kuehla (1850–1915). Zaowocowało to srebrnym medalem za całokształt osiągnięć studenckich przyznanym Hartigowi w 1902 r. podczas dorocznej wystawy Królewsko-Saskiej Akademii Sztuk Pięknych (Königlich Sächsische Kunstgewerbeschule). Prasa chwaliła go za niezwykłą siłę wyrazu i wartość dekoracyjną dzieł.
W kolejnym roku wystawił tamże wielkoformatowy Krajobraz znad Dziwny w okolicach Kamienia Pomorskiego. Praca pochodząca z wczesnego, studenckiego okresu artystycznej aktywności Hartiga, choć przedstawia krajobraz pomorski, powstała w Dreźnie. Obraz ilustruje typową dla niemieckiego malarstwa przełomu wieków próbę poszukiwania własnej drogi między tradycją akademii a coraz powszechniej akceptowanym w Niemczech impresjonizmem, rozumianym jako najbardziej konsekwentna forma naturalizmu w sztuce – absolutna wierność naturze.
Po zakończeniu edukacji w 1906 r. malarz powrócił do Berlina, w którym osiadł na stałe. Specjalizował się w widokach pomorskich miast, miasteczek i wsi.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany malarz flamandzki
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Vaught, P. de
1600 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Waterloo, Antonie
między 1626 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.