Stephanie, Łańcut
Fotografia
koniec XIX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Varia
Rydwan Amora
Rydwan Amora to obraz wykonany w technice mikromozaiki (mosaici in piccolo, mosaico minuto). Był to sposób „malowania” polegający na układaniu według zaplanowanej kompozycji różnorodnych kolorystycznie, drobnych, twardych elementów. Ich odpowiedni dobór oraz montaż pozwalał na sugestywne, przestrzenne, odwzorowanie zamierzonego tematu. Mikromozaiki – jak wskazuje nazwa – różniły w stosunku do macierzystej techniki – mozaiki - zredukowaną skalą elementów, z których budowany był obraz – najczęściej także niewielkiego formatu. Budulcem były drobne, najczęściej czworoboczne, kawałki nieprzezroczystego szkła (smalti filati), o plastycznej strukturze, układane na scalającej masie - kicie. Technika została opracowana w ostatniej ćwierci XVIII wieku w Rzymie. Na przełomie wieków XVIII i XIX, oraz w pierwszej połowie XIX, obrazy wykonane w ten sposób stały się jednym z najpopularniejszych przedmiotów nabywanych przez odbywający swoje włoskie Grand Tour Europejczyków spoza Alp.
Prezentowany przedmiot w technice mikromozaiki ukazuje rydwan otoczony atrybutami, które utożsamić możemy z alegorycznym przedstawieniem miłości. Rydwan prowadzony jest przez dwa powiązane wstęgą, całujące się gołąbki – jeden z nich stoi na kolumnie, drugi na ziemi. W pustym rydwanie dostrzegamy kołczan ze strzałami – oręż Amora, boga miłości. Płonąca pochodnia również może być odczytana jako obrazowe odzwierciedlenie płomiennego uczucia, a frunący ponad nim motyl, jest symbolicznym przedstawieniem Psyche, ukochanej Amora. Historia miłości tych dwoje podana została przez Apulejusza z Madaury (II w. n.e.), stając się jedną z chętniej podejmowanych narracji mitologicznych w sztuce. Opowieść o Amorze uosabiającym miłość cielesną oraz Psyche – której postać utożsamia duszę, jest odzwierciedleniem dychotomicznej natury miłości; jej aspektu cielesnego i duchowego. Warto wspomnieć, że historie tych dwoje opowiedziana została również we freskach zdobiących galerie pałacu wilanowskiego. Nieznany jest twórca przedstawianej mozaiki. Z dużym prawdopodobieństwem można wskazać jako miejsce jej powstania Rzym, zaś datę – wspomniany wyżej przełom XVIII i XIX wieku.
Rzym, Grand Tour, pamiątka, rzemiosło, mozaika, antyk, Amor, Psyche, gołębie, pochodnia, kołczan, strzały, Apulejusz z Madaury
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 31,3 cm, szerokość: 35,9 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
mozaika, złocenie
Tworzywo / materiał
szkło; kamień; sosna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
koniec XIX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna