treść serwisu

Epitafium mężczyzny z różą na tle Zmartwychwstania

Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe

Nota popularyzatorska

Zakomponowane w owalu na wypukłej blasze epitafium upamiętnia zmarłego mężczyznę, ukazanego na pierwszym planie, w ujęciu od pasa. Ubrany w strój mieszczański charakterystyczny dla mody holenderskiej 2. połowy XVII wieku, w ręce trzyma czerwoną różę. Jego portret jest obrazem w obrazie, został bowiem wkomponowany w tło, jakim jest przedstawienie biblijnego tematu Zmartwychwstania. Nad otwartym grobem w centralnej części widnieje postać Chrystusa w świetlistej aureoli. Poniżej ukazano pilnujących grobu rzymskich żołnierzy, budzących się w przestrachu, a na drugim planie po lewej stronie pejzaż z przedstawieniem Jerozolimy oraz Golgotę z trzema krzyżami. Trzy kobiety spod wzgórza zmierzają w stronę grobu Chrystusa, są to biblijne Marie: Maria Magdalena, Maria Kleofasowa oraz Maria Salome, które w poranek Zmartwychwstania szły namaścić ciało Chrystusa (Mk 16,1-6).

Źródłem inspiracji dla tego dzieła był miedzioryt z ilustracjami do Biblii autorstwa szwajcarskiego artysty działającego na terenie Niemiec, Matthäusa Meriana z 1627 roku. Powtórzono kompozycję, zachowując układ otwartego grobowca i rozmieszczenie żołnierzy. Własną inwencją malarza był układ szat Chrystusa. Autor zmienił również położenie dłoni, w której Zbawiciel trzyma proporzec. We wzorcu graficznym zaś Chrystus unosi dłoń w geście błogosławieństwa.

Dzieło należy zaliczyć do przykładów malarstwa warsztatu cechowego z terenów protestanckiego Pomorza, gdzie jego pierwowzór był popularny w XVII wieku. W kontekście teologii protestanckiej Zmartwychwstanie symbolizowało zwycięstwo nad śmiercią, diabłem i grzechem. Również róża trzymana przez zmarłego miała w sztuce sepulkralnej bogatą wymowę symboliczną, nawiązującą do Męki Pańskiej czy przemijania. Owalna forma obrazu wskazuje, iż miał on zapewne snycerską obudowę, niezachowaną do naszych czasów.

Justyna Bądkowska



Sygnatury i napisy:

Napis: na blejtramie; białą farbą: 390

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 74 cm, szerokość: 66.5 cm
w ramie: wysokość: 95 cm, szerokość: 87 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

blacha miedziana, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1627 — 1700

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1017

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd