treść serwisu

Męczeństwo św. Hipolita

scena religijna

Nota popularyzatorska

Rysunek Giambattisty Tiepola jest jedyną wielofigurową kompozycją tego autora w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. Jego wartość i znaczenie wynika również z faktu, że jest to prawdopodobnie najwcześniejsza praca Giambattisty – seniora słynnej, osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystów. Tego zdania jest Georg Knox, badacz twórczości Tiepolów, który porównał ten szkic z innym rysunkiem Giambattisty przechowywanym w Innsbrucku, dawniej uważanym za najwcześniejszy.

Kompozycja przedstawia prawdopodobnie epizod z życia świętego Hipolita, chrześcijańskiego męczennika – moment przed jego śmiercią. Św. Hipolit Rzymski urodził się przed 170 rokiem prawdopodobnie w Azji Mniejszej, zmarł śmiercią męczeńską w 235 roku na Sardynii. Był uczniem innego męczennika, Ireneusza z Lyonu. Do Rzymu udał się za czasów papieża Wiktora I, tam otrzymał święcenia kapłańskie. Był teologiem, głosił cenione homilie, a także pisarzem, autorem dzieł poświęconych Kościołowi.

Scena rozgrywa się na tarasie monumentalnej budowli z kolumnowym portykiem, przed którym ustawiono tron rzymskiego namiestnika Sardynii. Św. Hipolit w przepasce biodrowej, otoczony przez tłum ludzi, stoi przed namiestnikiem wydającym rozkaz wykonania decyzji cesarza. Ciało męczennika ma ślady tortur za wiarę chrześcijańską, którą symbolizuje krucyfiks unoszony wysoko przez jedną z lamentujących kobiet. Giambattista umieścił na rysunku dwa konie, symbol męczeńskiej śmierci św. Hipolita. W pobliżu ukazał żołnierzy rzymskich, którzy mają zapewne wykonać egzekucję. Jeden z nich, wyciągający rękę w stronę męczennika i przemawiający do pozostałych wygląda na nawróconego, przekonującego kolegów do wiary chrześcijańskiej.

Rysunek został wykonany piórem i lawowany, czyli podmalowany, w tonach brunatnych oraz obramowany konturem rysowanym czarną kredką, na kremowym papierze ze znakiem wodnym – rogiem myśliwskim. Trzy złocone krawędzie karty wskazują, że pochodzi ona ze szkicownika.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Znak wodny: pośrodku arkusza
  2. Napis: na verso; dawny numer inwentarzowy ołówkiem: MNW 190778
  3. Napis, pieczęć: na verso; pieczęć okrągła, brunatna, z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem: Museum Stettin 1907
  4. Napis: na verso; piórem w tonie brunatnym: 25.
  5. Napis: na verso; piórem w tonie brunatnym: B/atti/sta Tiepolo f.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Tiepolo, Giambattista (1696-1770)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 202 mm, szerokość: 304 mm

Rodzaj obiektu

rysunek

Technika

obramowanie czarną kredką, tusz w tonie brunatnym, lawowanie, pióro

Tworzywo / materiał

papier czerpany z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1701 — 1725

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Wenecja, Włochy

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Rys/619

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd