Bóg Ojciec
motyw religijny
1743
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Rysunek Giambattisty Tiepola ukazuje częściowo przesłoniętą wysoko uniesionym ramieniem głowę młodej osoby o subtelnych rysach twarzy, z puklami jasnych włosów. Pierwotnie uważano, że jest to przedstawienie kobiety i nadano tytuł Głowa kobiety osłonięta uniesioną ręką. Ostatecznie Georg Knox, badacz sztuki rodziny Tiepolo, ustalił, że praca powstała jako szkic do postaci anioła unoszącego się w górnej partii fresku opowiadającego historię Świętego Domu Panny Marii z Loreto. Ustalenie przeznaczenia rysunku jest dość problematyczne. Fresk malowany w 1743 roku na sklepieniu kościoła Santa Maria di Nazareth w Wenecji nie zachował się, a motyw podobnej głowy powtarzany był przez Tiepolów w innych kompozycjach, przy czym za każdym razem inaczej opracowywano zwrot głowy, układ fryzury czy fałdy draperii.
Szkic wykonany został czarną i białą kredką na cienkim niebieskim papierze weneckim ze znakiem wodnym papiernika przedstawiającym ptaka i litery RO SA. Należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej.
Ewa Gwiazdowska
Inne nazwy
Głowa kobiety osłonięta uniesioną ręką
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 318 mm, szerokość: 251 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
biała kredka, czarna kredka
Tworzywo / materiał
cienki, papier czerpany z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1743
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna