
Grafika: Widok stoczni
1880 — 1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Obraz Romana Lipskiego (ur. 1969) „bez tytułu” (2009) został zakupiony do kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie w 2014 roku. Pochodzi z okresu, w którym artysta wypracował charakterystyczny styl malarski i zyskał rozpoznawalność na międzynarodowej scenie artystycznej. Lipski od 1989 roku mieszka w Berlinie. Jest przykładem samorodnego talentu. To w przeważającej mierze samouk, absolwent Technikum Mechanicznego w Nowym Dworze Gdańskim, który w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku uczęszczał na kursy malarskie w berlińskich prywatnych szkołach artystycznych, terminując jednocześnie u znanego artysty – Maxa Neumanna. Malarska kariera Lipskiego rozwinęła się szybko i błyskotliwie. Pierwszym, istotnym wydarzeniem był udział artysty w szczecińskim Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w 2004 roku, do którego za namową przyjaciół zgłosił kilka swoich prac. Zostały one docenione przez krytykę artystyczną, a nikomu wówczas nieznanego malarza uznano za jednego z najbardziej obiecujących artystów młodego pokolenia. Niedługo potem nastąpił kolejny przełom. Lipskiego dostrzegł Erich Marx – jeden z najpoważniejszych niemieckich kolekcjonerów sztuki. Kilka obrazów Lipskiego zasiliło wówczas jego kolekcję. Wkrótce potem obrazy Lipskiego trafiły do licznych publicznych i prywatnych zbiorów głównie w Europie, ale również w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Obraz z kolekcji szczecińskiej pochodzi z okresu, w którym częstym tematem, po który sięgał artysta były podmiejskie industrialne pejzaże. Tworzone w tym czasie obrazy to malarsko przetworzone fotografie wykonane podczas licznych podróży, w tym do Polski. Lipski konsekwentnie nie nadawał obrazom tytułów i nie łączył ich z konkretnymi miejscami na mapie. Jego celem było raczej odtworzenie poetyki miejsca. W obrazach malowanych w pierwszej dekadzie XXI wieku osiągał to posługując się zaskakującym sposobem kadrowania obrazu, statyczną kompozycją, świadomie zredukowaną, mroczną paletą barw. Dzięki tym zabiegom jego obrazy zyskiwały tajemniczą, melancholijną i niepokojącą aurę.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 154 cm, szerokość: 224 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
akryl
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Friedrich Kallmorgen
1880 — 1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Stöwer Willy
1923-04-07
Muzeum Narodowe w Szczecinie
French, William
1857 — 1861
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.