Grafika: Widok stoczni
1880 — 1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.
Jednym z rodzajów malarstwa jest szczególnie popularne w XVII i XVIII stuleciu malarstwo marynistyczne, tzw. marina, skupione na przedstawianiach krajobrazu morskiego, portów, wybrzeży oraz scen batalistycznych na morzu. Wśród jej twórców znajduje się m.in. Willy Stöwer (1864–1931), malarz dworski cesarza niemieckiego Wilhelma II, który tworzył obrazy olejne, rysunki, akwarele, gwasze, grafiki, a także ilustracje do książek. Upadek II Rzeszy w 1918 roku wyznaczył kres najbardziej płodnego artystycznie okresu w jego życiu, spowodowany ograniczeniem liczby zleceń. Stöwer zmarł w 1931 roku w Berlinie w swojej willi wzniesionej w 1913 roku przy Gabrielenstrasse 68. W 2005 roku zamieszkał w niej profesor kryminalistyki i socjologii Karl F. Schumann, który rozpoczął gromadzenie prac zmarłego artysty z myślą o utworzeniu galerii w dawnym domu Stöwera. Ostatecznie kolekcjoner nie zrealizował swoich planów, a nawet był zmuszony do wyprzedaży zebranych prac. W 2014 roku Muzeum Narodowego w Szczecinie odkupiło od Schumanna gwasz autorstwa Willy Stöwera przedstawiający port szczeciński, który został namalowany przez artystę w kwietniu 1923 roku podczas jego pobytu w Szczecinie.
Anna Lew-Machniak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34 cm, szerokość: 47 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwarela, gwasz
Tworzywo / materiał
karton, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1880 — 1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1924 — 1933
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1918 — 1945
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna