![mns/se-m/453 scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia stateczek płynący po rytmicznie falującej wodzie. Punkt widzenia z wysoka przybliża optycznie przeciwległy brzeg zieleniejący kulistymi krzewami na dwóch wzniesieniach. Na przedplanie rysunek czarnej barierki biegnący ukośnie od lewego narożnika. Nad barierką leci biały gołąb z zieloną gałązką w dziobie. Na rufie stateczku stoi kobieta w szarej, długiej sukni. W prawym ręku trzyma biały papier (list?), w lewym podtrzymuje rozpięty nad głową czarny parasol. Na obrazie dominują tony chłodnych szarości (woda, niebo), zieleni (krzewów), z którymi kontrastuje niebieskość , czerwień burty, nadbudówki i komina stateczku i przełamana żółć pokładu.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/5b8jea/contain-360-1000-max-mns-se-m-453-dscf0976-ppp.webp)
Kompozycja ze statkiem i gołębiem
scena rodzajowa
około 1924
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
W 1923 roku Wacław Wąsowicz przystąpił do Stowarzyszenia Artystów Polskich „Rytm”. Tę skupiającą różne postawy twórcze organizację charakteryzowało łączenie formalnych innowacji wypracowanych przez modernizm z tradycją sztuki klasycznej – postawa, która we Francji doprowadziła do wykrystalizowania się stylu art déco. W warszawskim salonie Garlińskiego wiosną 1925 roku, obok motywów ludowych, Wąsowicz pokazał arkadyjskie scenki z muzykantami oraz projekty saloników i buduarów. Wyjazd do Paryża przy okazji Międzynarodowej Wystawy Sztuk Dekoracyjnych wzmógł zainteresowanie dawnymi mistrzami malarstwa kolorystycznego, a także prekursorami współczesności: Eugènem Delacroix, Mauricem Vlaminckiem, Henrim Matisse’em, Raoulem Dufy. Również w ich dziełach, powstałych pod wpływem Giorgione i Tycjana, Wąsowicz odnalazł sielskie fêtes champêtres i fêtes galantes z nagimi muzami na łące oraz kąpiącymi się w plenerze. W 1926 roku polski artysta odwiedził Pomorze Gdańskie, zatrzymując się dłużej w Gdyni. Pobyt nad Bałtykiem zaowocował licznymi szkicami pejzażowymi, scenkami rodzajowymi i kompozycjami portowymi. Obraz Na plaży w Orłowie przedstawia grupę trzech współczesnych muz w trykotach kąpielowych – postaci tworzących „renesansowy” trójkątny układ na pierwszym planie. Ukazane w tle morze z parostatkiem zamyka z prawej strony wysokie drzewo. Z lewej Wąsowicz uwiecznił kurhaus i domek rybacki rodziny Görtzów, zwany dziś Domkiem Żeromskiego ze względu na wakacyjną gościnę pisarza w 1920 roku. W zbiorach szczecińskich znalazł się także akwarelowy wariant tej kompozycji oraz akwarela zatytułowana Przed hotelem w Orłowie, kadrująca kąpielisko z nieco dalszej perspektywy.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 31.5 cm, szerokość: 49.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
sklejka, płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1924
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1921
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna