treść serwisu

Kompozycja ze statkiem i gołębiem

scena rodzajowa

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Leonard Pękalski niemal od początku swojej drogi artystycznej interesował się malarstwem monumentalnym. W jego arkana wprowadził twórcę Edward Trojanowski, profesor prywatnej Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, do której Pękalski trafił w 1913 roku dzięki wstawiennictwu i pomocy finansowej Leona Papieskiego – adwokata, publicysty, kolekcjonera dzieł sztuki i darczyńcy Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Po zakończeniu nauki Pękalski został zatrudniony przez swego profesora, który w 1919 roku objął stanowisko konserwatora piętnastowiecznych fresków ruskich na zamku lubelskim. W 1920 roku wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej, po czym dołączył do Felicjana Szczęsnego Kowarskiego, jednego z artystów budujących zręby polskiej kultury narodowej w nowo przyłączonym do kraju Toruniu. Tam, wraz z przyjacielem oraz Henrykiem Szczyglińskim i Henrykiem Nowiną-Czernym, prowadził Zakład Graficzny „Sztuka”. Gdy Kowarski otrzymał w 1923 roku pracownię malarstwa dekoracyjnego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Pękalski został jego asystentem. Obrazy sztalugowe obu twórców wykazywały wówczas powinowactwo z koncepcją malarstwa Paula Cézanne’a, a także postkubistycznymi tendencjami gasnącego formizmu. Do tej fazy twórczości należy kameralna kompozycja szczecińska, nabyta ze zbiorów siostry Pękalskiego. Uproszczona forma i surowość walorowo modelowanych brył, „ruska” freskowa kolorystyka oparta na dominancie szarości i błękitu z akcentami żółcieni i czerwieni, a także oniryczne zestawienie motywów – dziecinnego jakby modelu parostatku, kobiety z parasolką i gołąbka z gałązką oliwną – tworzą aurę niesamowitości bliską włoskiej pittura metafisica, podobnie łączącej inspiracje sztuką dawną z emblematami nowoczesności.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Nalepka/naklejka: na verso u góry; Leonard PĘKALSKI 1894–1944 | Kompozycja ze statkiem i gołębiem

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Pękalski Leonard (1856–1944)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 60 cm, szerokość: 65 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1924

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/453

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd