
Rodzina Marii
płaskorzeźba ołtarzowa
około 1505 — 1515
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło Indian Amazonii
Peruwiańskie retablo to rodzaj sztuki ludowej w formie przenośnych, kilkupoziomowych skrzynek z dwuskrzydłowymi drzwiczkami wypełnionych kolorowymi figurkami skomponowanymi w sceny z wydarzeniami religijnymi, historycznymi lub codziennymi, ważnymi dla andyjskich społeczności. Wywodząca się z regionu Ayacucho (Peru) tradycja ich tworzenia sięga czasów kolonialnych, kiedy przenośne ołtarze z przedstawieniami świętych wykorzystywano do ewangelizacji rdzennej ludności. W kulturach andyjskich szczególną popularnością cieszyły się retablos z wizerunkiem św. Marka (cajones sanmarcos) – patrona zwierząt hodowlanych. Miały chronić zwierzęta przed złodziejami i chorobami. Używano ich również w magii leczniczej i w trakcie ceremonii agrarnych. Z czasem ich zawartość i przeznaczenie zmieniły się służąc także do ochrony domów, ich mieszkańców i podróżnych.
W latach 40. i 50. XX wieku retablos stały się cenionymi dziełami artystycznymi. Ich styl znacząco się zmienił. Niektóre poddano miniaturyzacji, inne rozbudowano, dokładając dodatkowych pięter (pojawiły się mające metr wysokości aranżacje pięciopiętrowe). Obecnie artyści sami decydują jakimi scenami wypełnią dany poziom. Tradycyjnie górne piętro pozostawiano dla postaci religijnych, a dolne na przedstawienie życia ziemskiego: żniw, procesji, domów, sklepów, fiest czy korrid. W prezentowanym egzemplarzu oprócz narodzenia Dzieciątka Jezus ukazano również sprzedawcę kapeluszy w otoczeniu klientów i muzykantów, kompozycyjnie nawiązując tym do sceny religijnej powyżej. Figurki zrobiono z masy z gotowanych ziemniaków i proszku gipsowego, tradycyjnego medium, wykorzystywanego również przez najsłynniejszego dziś retablistę wykształconego akademicko artystę, uczącego się rzemiosła także od ojca i dziadka – Nicario Jiménez Quispe (1957– ), znanego z przejmujących scen ukazujących los latynoskich imigrantów.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 35.3 cm, szerokość: 23.4 cm
Rodzaj obiektu
płaskorzeźba, szopka bożonarodzeniowa
Technika
techniki snycerskie, modelowanie, malowanie
Tworzywo / materiał
drewno, gips, pasta ziemniaczana, skóra, farby temperowe, lakier, barwnik anilinowy, klej
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
mistrz stralsundski
około 1505 — 1515
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1978
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.