treść serwisu

Rodzina Marii

płaskorzeźba ołtarzowa

Nota popularyzatorska

Przedstawienie Wielkiej Rodziny Marii to motyw popularny w sztuce późnego średniowiecza, zwłaszcza na obszarze dzisiejszych północnych Niemiec. Źródłem przedstawień trzech pokoleń rodziny Marii z Nazaretu są przede wszystkim apokryfy oraz średniowieczne legendy, popularyzujące wierzenia ludowe dotyczące rodziców Marii.

Fragmentarycznie zachowana płaskorzeźba, z typowym wariantem tej ikonografii, stanowiła niegdyś centralną kwaterę ołtarza św. Rodziny w kościele w Krumminie na wyspie Uznam. Główna bohaterka sceny, św. Anna – matka Marii i babcia Jezusa została wyeksponowana przez zwiększenie proporcji. Po jej prawej stronie znajduje się druga z centralnych postaci – Maria, córka z pierwszego małżeństwa Anny z Joachimem, matka Jezusa. Po bokach ukazane zostały jej córki z drugiego i trzeciego małżeństwa, związków zawartych po śmierci kolejnych mężów: Maria Kleofasowa i Maria Salome – siostry Marii i ciotki Jezusa. Powyżej przedstawieni zostali mężowie kobiet, jednak ze względu na uszkodzenie części z wizerunkiem Marii Salome widoczni są jedynie Joachim, Kleofas i Alfeusz. Na kolanach i u stóp siedzących niewiast beztrosko bawią się ich dzieci, a wśród nich centralnie usytuowany nagi Jezus balansujący na kolanach matki i babki oraz późniejsi apostołowie i towarzysze Jezusa.

Dzięki elementom stroju zgodnym z modą początku XVI wieku, dziecięcym zabawkom – jak konik na kiju w rękach św. Jakuba Mniejszego, czy pełnej miłości i troski pogodnej atmosferze rodzinnej wspólnoty, przedstawienie Rodziny Marii ma charakter rodzajowy i dydaktyczny. Bohaterowie historii Zbawienia stają się w ten sposób wzorcem zachowań społecznych dla późnośredniowiecznej rodziny mieszczańskiej.

Kompozycja płaskorzeźby z Krummina nawiązuje do dzieł niderlandzkich oraz grafik niemieckiego mistrza Martina Schongauera (około 1450–1491). Łagodne w wyrazie wizerunki postaci oraz precyzyjnie opracowane szczegóły eleganckich sukien i nakryć głowy świadczą o nieprzeciętnych umiejętnościach twórcy ołtarza, nieznanego z imienia mistrza działającego w Stralsundzie na początku XVI wieku.

Poza omawianą kwaterą zachowały się jeszcze trzy boczne przedstawienia ołtarza z Krummina: Zwiastowanie, Adoracja dzieciątkaObrzezanie – wszystkie prezentowane są na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.

Kinga Krasnodębska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Rodzina Marii płaskorzeźba ołtarzowa

Autor / wytwórca

mistrz stralsundski

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 97 cm, szerokość: 57 cm

Rodzaj obiektu

płaskorzeźba, kwatera ołtarza, przedmiot sakralny

Technika

rzeźbienie, polichromia, pozłotnictwo

Tworzywo / materiał

drewno dębowe, farba, złoto

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1505 — 1515

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Vorpommern-Greifswald, powiat (Niemcy), Stralsund (Niemcy) - prawdopodobnie; znalezienie: Krummin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/167

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+