treść serwisu

Emerancja Samoczwarć (Święta Anna Samoczwarć)

grupa rzeźbiarska

Nota popularyzatorska

Emerancja to imię nadane w późnośredniowiecznych tekstach prababce Jezusa. W tradycji chrześcijańskiej, podobnie jak św. Anna, jej postać uzupełnia genealogię Marii z Nazaretu. W sztuce, grupy Anny Samotrzeciej ukazujące św. Annę, Marię i Jezusa, rozbudowane o czwarty wizerunek Emerancji określane są jako Anna lub Emerancja Samoczwarć.

Grupa rzeźbiarska z Altwishagen reprezentuje piramidalny typ kompozycji charakterystyczny dla sztuki niemieckiej od początku do lat 30. XVI wieku. Mimo uszkodzenia górnej partii rzeźby, sylwetka Emerancji wyraźnie dominuje ponad siedzącymi postaciami Marii i Anny podtrzymującymi dzieciątko. Jej centralne usytuowanie oraz opiekuńczy gest obejmowania córki wskazują na rolę protektorki. W prawej dłoni trzyma zapewne fragment swego atrybutu – potrójnie rozwidlonego pnia drzewa, symbolizującego wzrost, owocowanie, płodność i macierzyństwo. Źródłem tego motywu jest wizja profetyczna mająca miejsce 77 lat przed narodzeniem Jezusa na górze Karmel, znana z dokumentu Vita gloriosissime matris Anne wydanego w 1502 roku w Paryżu. Jednemu z pustelników objawił się korzeń, z którego wyrastały dwa drzewa, a jedno z nich miało trzy gałęzie, w tym jedną wyjątkowo bujną. Głos towarzyszący wizji obwieszczał, że korzeniem tym jest Emerancja, pobożna kobieta odwiedzająca górę Karmel, której przeznaczone było mieć wyjątkowe potomstwo. Pień o trzech gałęziach odnosi się do św. Anny i jej trzech córek, w tym najważniejszej – Marii, matki Jezusa.

Rzeźbę Emerancji znaleziono na strychu kościoła w Altwigshagen i przekazano do szczecińskiego muzeum w 1935 lub 1936 roku. Opracowana jako przyścienna, mogła niegdyś funkcjonować w obrębie ołtarza, zapewne w jego części centralnej. Odmienny na tle plastyki pomorskiej charakter rzeźby, poprzez analogie stylowe do dzieł Jörga Lederera, Daniela Maucha, czy Hansa Thomana pozwala wiązać jej pochodzenie z rejonem Szwabii i ustalić datowanie na lata około 1515–1520. Fundację rzeźby lub jej import na Pomorze przypisuje się rodzinie von Borcków, dawnym właścicielom wsi Altwigshagen.

Rzeźba prezentowana jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.

Kinga Krasnodębska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Emerancja Samoczwarć (Święta Anna Samoczwarć) grupa rzeźbiarska

Autor / wytwórca

nieznany warsztat pod wpływem sztuki Szwabii

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 74 cm, szerokość: 70 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, przedmiot sakralny, element ołtarza

Technika

rzeźbienie, polichromia

Tworzywo / materiał

drewno topolowe, farba

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

około 1515 — 1520

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa), Szwabia, kraina historyczna (Niemcy); znalezienie: Altwigshagen (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/166

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+