
Elżbieta z Radziwiłłów Potocka
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Obraz przedstawia Marię ze śpiącym Dzieciątkiem na kolanach i towarzyszącego jej św. Józefa oraz św. Jana Chrzciciela jako dziecko, wskazującego rękę na Jezusa. Ten typ przedstawień często spotykamy w malarstwie, Św. Jan Chrzciciel był o pół roku młodszy od Jezusa, byli ze sobą spokrewnieni. Imię Jan w języku hebrajskim oznacza :Jahwe się zmiłował" lub "Bóg jest łaskawy", co nawiązuje do zwiastowania narodzin Jana św. Zachariaszowi jego ojcu podczas składania ofiary przed ołtarzem kadzenia. Rodzice św. Jana byli już w podeszłym wieku i nie mieli potomstwa, gdyż Elżbieta była bezpłodna. Zachariasz nie uwierzył więzieniu i przepowiedni anioła i pozostał niemy do czasu narodzin Jana. Gdy archanioł Gabriel zwiastował Marii narodziny Jezusa oznajmił jej też o tym, że jej krewna Elżbieta, uchodząca za niepłodną jest w szóstym miesiącu ciąży. Wówczas Maria udała się z wizytą do Elżbiety, a gdy się spotkały Elżbieta, napełniona Duchem świętym, pozdrowiła Marię. Dziecko Marii poruszyło się z radości (św. Jan) w jej łonie. Scenę tę opisano w Ewangelii. Na łańcuckim obrazie święty Jan wskazuje na Jezusa jako przyszłego Zbawiciela (Dzieciątko śpi na kawałku białej tkaniny jest to zapowiedź przyszłego całunu, w którym zostanie pochowany Zbawiciel. Św. Jan przestawiony jest z jednym ze swoich atrybutów - krzyżem o długim drzewcu, owiniętym banderolą z napisem „Oto Baranek Boży”. Obraz przypisywany jest włoskiemu malarzowi Mattia Preti zwany Il Cawaliere (ur. 1613 w Tawerni, zm 1699 w Valettcie), działającemu w okresie baroku, będącemu pod wpływem Caravaggia. Młodość spędził w Neapolu, w 1630 r wyjechał do Rzymu, odbył wiele podróży do północnych Włoch. W 1642 r otrzymał tytuł kawalera zakonu maltańskiego, a w 1661 r przeniósł się na Maltę i tam pozostał do śmierci. Początkowo malował sceny rodzajowe, później głównie religijne. Cechowały go bogate, żywe kolory i operowanie światłem. Jego działalność (tworzył też freski) trwała 60 lat i był jednym z najważniejszych przedstawicieli malarstwa neapolitańskiego.
Bożena Rybkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rysunek, malarstwo
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Augustynowicz, Aleksander
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Kopia z Philipa Champaigne
2. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.