Waza Woda
Waza
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Ceramika
Biskwitowa grupa, jedna z pięciu z dekoracyjnej zastawy stołowej tzw. surtout de table przedstawiających sceny z polowań. Są to kopie biskwitów z Sèvres wymodelowanych przez Pierre`a Blondeau w 1752r., wzorowanych na kompozycjach Jeana-Baptiste Oudry`ego (1686 – 1755), wykonane w wytwórni porcelany Samsona w Paryżu w końcu XIXw. Grupa ta stanowiła dar księstwa Kentu dla Elżbiety Potockiej w związku z ich wizytą w Łańcucie (Wystawa biskwitów ze zbiorów Muzeum-Zamku w Łańcucie, Muzeum Narodowego w Warszawie z Oddziałem w Wilanowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz osób prywatnych, Łańcut, 1973, s. 52-56; biskwity z Łańcuta opracowała Irena Radomska). Powyższy biskwit stanowi grupę centralną (największą) w zastawie z realistycznie ujętymi scenami z polowań. Pośrodku kompozycji ukazany jest jeleń o zwróconej w lewo głowie skaczący przez leżącego ogara. Dwa pozostałe psy atakują go. Podstawa owalna imituje poszycie lasu z kępami porostów i starym pniem drzewa. Biskwit nie jest kompletny: jeleniowi brakuje rogów, brak jest drugiego psa leżącego pod nogami jelenia oraz atakującego go psa wspartego na pniu drzewa.
Barbara Trojnar
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ceramika
Technika
wypalanie
Tworzywo / materiał
porcelana
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
4. ćwierć XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
2. połowa XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna