Pałeczka do gongu
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Multiinstrumentalista, muzyk, kompozytor, inicjator i lider wielu unikalnych projektów z obszaru sztuk performatywnych, Adam Simmons (1970– ) jest również autorem interaktywnych obiektów dźwiękowych, które nazywa rzeźbiarskimi assamblażami. Jednym z nich jest Wieża Babel, eksponowana w Muzeum Narodowym w Szczecinie podczas międzynarodowego projektu SMS/Szczecin–Melbourne–Szczecin (2010).
Pomysł na pozytywki pojawił się u Simmonsa z inspiracji dotychczasowymi muzycznymi doświadczeniami i chęcią włączenia widzów w proces twórczy. Dźwięk jest integralną częścią jego obiektów. Dopełnia ich fizyczność i zaprasza do interakcji, dzięki czemu pełni funkcję medium pomiędzy artystą, odbiorcą i dziełem. Melodia pozytywek skomponowana jest przez Simmonsa, jednak interpretacja, wykonanie i ostateczny kształt dzieła należy do widza-performera. To od niego zależy wybór tempa, czasu trwania muzyki czy sekwencji użycia zestawionych mechanizmów. Dodatkową warstwą interpretacyjną są papierowe paski z dziurkami towarzyszące pozytywkom z zapisem, pozornie tylko przypadkowego, materiału muzycznego.
Adam Simmons uzyskał tytuł Bachelor of Music Performance w klasie improwizacji na wydziale muzycznym Victorian College of the Arts w Melbourne. Zawsze interesował go kontakt społeczny i budowanie wspólnoty wokół swoich projektów. „Dzięki performansom z moimi zespołami (...) oraz jako dyrektor artystyczny festiwali (...) widziałem na własne oczy jak poprzez wspólne, transformatywne doświadczenia, muzyka i sztuka mogą zbliżyć ludzi.”
Przekonanie, że więzi społeczne to ważny czynnik zdrowia i dobrego samopoczucia towarzyszy także kolejnemu projektowi Simmonsa o nazwie The Usfulness of Art (Użyteczność sztuki), służącemu budowaniu wspólnoty poprzez artystyczne wydarzenia, wspieranie artystów i dzielenie się doświadczeniami. Mottem tej inicjatywy i w ogóle twórczości Simmonsa są słowa Auguste Rodina, który w książce Rodin on Art and Artist podkreślił, że bycie artystą to czerpanie przyjemności ze swojej pracy, a użytecznym nazywał wszystko to, co przynosi szczęśliwość.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 18.5 cm, szerokość: 15.5 cm
Rodzaj obiektu
obiekt, asamblaż, pozytywka
Technika
asamblaż
Tworzywo / materiał
bambus, metal, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna