Żardiniera
1883 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Majoliki z Nieborowa
Majolika to specyficzny rodzaj barwnej ceramiki, którą w Polsce zaczęto produkować dopiero około roku 1880, w manufakturze w Ćmielowie, pod kierunkiem wykształconego we Francji Stanisława Thiele. Działalność w Ćmielowie to krótki epizod w jego życiu zawodowym. Całą energię Thiele poświęcił manufakturze w Nieborowie, której pracę kontynuował nawet wtedy, gdy książę Michał Piotr Radziwiłł, właściciel dóbr nieborowskich, stracił zainteresowanie dla majoliki.
Lata 1882–1885 były czasem najbardziej prężnej działalności manufaktury majoliki w Nieborowie. W tym najlepszym okresie zatrudniała około stu pracowników i odnosiła sukcesy na rynku krajowym i europejskim. Niektóre z wyrobów ceramicznych ozdobił własnoręcznie sam książę Radziwiłł, który zarówno sporządzał projekty, jak i malował wcześniej przygotowane czerepy. Wskazuje na to pojawiający się na niektórych naczyniach czarny monogram wiązany – MR, umieszczony obok sygnatury wytwórni – PMR, pod koroną książęcą. Żardiniera z uchwytami w formie smoków z kolekcji lubelskiej obok sygnatury wytwórni jest zaopatrzona w monogram A S – dekoratora, który przyozdobił naczynie szkicowo malowanymi rodzimymi pejzażami. Sceny rodzajowe i pejzaże, częste w dekoracji tych wyrobów, były malowane z lekkością, szkicowo, z dużą wprawą i dobrym wyczuciem koloru.
Niepowtarzalny charakter tej ceramiki, nawet bez sygnatur, nie budzi wątpliwości co do pochodzenia. Forma i dekoracja zachowanej ceramiki z Nieborowa utwierdza w przekonaniu, że dla jej twórców najważniejsza była dekoracyjność, nie zaś użyteczność czy praktyczność. To właśnie z tego powodu majolika z Nieborowa dziś, podobnie jak w przeszłości, wzbudza kontrowersje. Niektórych zachwyca, inni uważają ją za przykład kiczu i złego gustu.
W latach działalności manufaktury jej wyroby miały tyluż przeciwników co zwolenników, a ówczesna prasa warszawska jest pełna tekstów polemicznych dotyczących wyrazu artystycznego i wartości barwnej majoliki. Ważnymi głosami w polemice były artykuły pisane między innymi przez Bolesława Prusa, Wojciecha Gersona i Marię Konopnicką.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 13 cm, szerokość: 34 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
zdobienie ceramiki malowaniem, zdobienie ceramiki dekoracją plastyczną
Tworzywo / materiał
fajans
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Gascar, Henri
1883 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
Rotkiel, Karol Ernest
1832 — 1850
Muzeum Narodowe w Lublinie
Suska, Kazimiera
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.