![MNS/Sp/1903 Obraz, 09/08 (w Daugavpils) - ujęcie z przodu; Na złoto-jasnobrązowym tle sześć czerwonych kropek: dwie pełne kropki - jedna przy górnej lewej krawędzi obrazu, druga bliżej prawego dolnego rogu. Pozostałe 4 kropki ( 3 namalowane tuż przy krawędziach są niepełne) umiejscowione po dwie niedaleko prawego górnego rogu oraz przeciwnego lewego dolnego rogu. Obraz namalowany na płótnie naciągniętym na wypukłą formę z drewna - płótno przycięte równo do łuku formu w dolnej i górnej jej części.](/brepo/panel_repo/2024/02/21/bxlkjo/contain-360-1000-max-mns-sp-1903-diga2643-m.jpg)
09/08. W Daugavpils
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Praca z cyklu „Okna” to jedna z konstrukcji przestrzennych, które Jerzy Jarnuszkiewicz tworzył w latach sześćdziesiątych XX wieku zainspirowany formami geometrycznymi oraz metalem, jako materiałem rzeźbiarskim, otwierającym nowe możliwości realizacyjne. O jego instalacjach ze spawanych blach i prętów historyk sztuki Waldemar Baraniewski pisał, że stają się stymulatorami nowych, nieznanych dotąd przestrzeni i zjawisk. Są jednocześnie w jakiś cudowny sposób wewnętrznie zrównoważone. Prace te, początkowo ekspresyjne i metaforyczne, z czasem coraz bardziej analityczne i racjonalne, stanowią najważniejszą część bogatego, ogromnie zróżnicowanego dorobku artystycznego Jarnuszkiewicza. Powstałe w ciągu zaledwie kilku lat stanowią wyjątkowe zjawisko w sztuce polskiej. Pierwszą „Kompozycję przestrzenną” artysta wykonał w miejscu publicznym podczas sympozjum rzeźbiarskiego w Ravnem w dawnej Jugosławii (1964), kolejną na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), gdzie jego „Konstrukcja drogowskazowa” zdobyła główną nagrodę. Często tworzył niewielkie obiekty z myślą o ich realizacji w większych proporcjach. W 1967 amerykański kurator Edward F. Fry wybrał pracę „Rytmy II” na wystawę „Sculpture of Twenty Nations” w Guggenheim Museum w Nowym Jorku.
Jarnuszkiewicz był wszechstronnym artystą, utalentowanym rzeźbiarzem, twórcą ekslibrisów, medali, grafik, założeń pomnikowych. Przez kilkadziesiąt lat pracował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie prowadził autorski program nauczania w pracowni rzeźby. Jego podstawowym założeniem dydaktycznym było skłanianie studentów do samodzielnego myślenia, otwierania się na własne emocje i otaczającą rzeczywistość. Wśród jego wybitnych uczniów jest m.in. Grzegorz Kowalski, który rozwijał oryginalną metodę pedagogiczną Jarnuszkiewicza w swojej pracowni – dzisiaj już legendarnej „Kowalni”. Jerzy Jarnuszkiewicz jest autorem pomnika Małego Powstańca w Warszawie, który jest symbolem pamięci o Powstaniu Warszawskim.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 115 cm, szerokość: 40 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, instalacja (dzieło wizualne)
Technika
gięcie, spawanie
Tworzywo / materiał
żelazo
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2013
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1957
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna