Rozeta do obuwia księcia Franciszka I (1577-1620)
1601 — 1616
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Klejnoty i stroje książąt pomorskich
Rozety z kołpaka księcia pomorskiego Franciszka I zachowały się do naszych czasów w różnym stanie konserwatorskim: w czterech destrukcji uległy perły, w jednej brakuje diamentu, a dwa mają ułamane uszka. Ponadto w agrafie brakuje jednego z czterech elementów w formie kwiatonu z diamentem.
Duże różnice widoczne są również w stanie zachowania emalii: od bardzo dobrego po szczątkowy. Porównanie rozet pozwala zrozumieć, jak ważną rolę w szesnasto- i siedemnastowiecznej biżuterii odgrywał ten rodzaj zdobień. Kolor wzbogacał i uplastyczniał kompozycję, w przypadku emalii przezroczystej wyraziste akcenty kolorystyczne były często bliskie efektom, jakie dawały kamienie szlachetne, a emalia żłobkowa pozwalała na zdobienie niewielkich nawet powierzchni finezyjnymi, graficznymi ornamentami.
W ozdobach kołpaka Franciszka I stosowano przede wszystkim emalię żłobkową (champlevé). Zdobienie polegało na żłobieniu dłutem zagłębień i rowków w powierzchni metalu, następnie wypełnianiu ich szkliwem i wypalaniu w temperaturze niższej od temperatury topnienia złota. Po ostygnięciu przedmiot był polerowany do momentu uzyskania gładkiej powierzchni. W rozetach z ubytkami emalii można przyjrzeć się, jak wyglądają części przygotowywane pod położenie emalii: złotnik, żłobiąc wgłębienia pozostawiał te ścianki, które miały tworzyć złoty ornament na barwnym tle.
W szczecińskich rozetach zastosowano wiele odcieni emalii. Dominuje przezroczysta rubinowa czerwień, biel, a także błękity i zielenie, zarówno w wersjach nieprzezroczystych, jak i transparentnych.
Monika Frankowska-Makała
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 2.3 cm, szerokość: 4.2 cm
Rodzaj obiektu
klejnot, biżuteria, ozdoba nakrycia głowy
Technika
kameryzowanie, emalia żłobkowa, emalia korpusowa, cyzelowanie, fakturowanie, odlew
Tworzywo / materiał
diament, emalia transparentna zielona, emalia transparentna niebieska, emalia transparentna czerwona, emalia opakowa jasnozielona, emalia opakowa niebieska, emalia opakowa biała, złoto
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1601 — 1616
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna