![mns/szt/665 portret męski - Ujęcie z przodu skosem w prawą stronę; Płaskorzeźba przedstawiająca głowę mężczyzny. Z blachy stanowiącej tło wyłania się kwadratowa twarz z szerokim nosem i rozchylonymi ustami, szyja mocno osadzona, szeroka. Na głowie hutniczy kask. Widoczny fragment torsu.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/qb5poo/contain-360-1000-max-mns-szt-665-dscf5852-ppp.webp)
Głowa hartownika; Głowa robotnika | Tête de puddleur
portret męski
1885
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Rewolucja przemysłowa zapoczątkowana w XVIII wieku wprowadziła do historii malarstwa zachodniego nowe tematy. Obok kompozycji alegorycznych modyfikujących nowożytne programy ikonograficzne pojawiły się widoki przekształcanego na wielką skalę pejzażu, wnętrz fabryk oraz rozgrywanych w plenerze lub w architekturze scen rodzajowych. Zgodnie z geograficzną dynamiką procesów industrializacji pierwsze peany na cześć nowoczesnej pracy powstawały w Wielkiej Brytanii, gdzie za pioniera gatunku uchodzi klasycysta Joseph Wright of Derby. W tej samej epoce działali Szwed Pehr Hilleström starszy, Wirtemberczyk Friedrich Matthäus Weber, Walończyk Léonard Defrance i Francuz Louis Jean-Jacques Durameau. Zainicjowane w połowie kolejnego wieku Wystawy Światowe pomyślane jako popisy gospodarcze wszystkich narodów, zbiegły się z rosnącą popularnością nurtu realizmu. Z zapałem dokumentalisty śledził modernizację paryżanin Ignace-François Bonhommé. Większość przedstawicieli kierunku, z jego twórcą Gustave’em Courbetem na czele, zawierała jednak w swoich relacjach pesymistyczną ocenę losu wielkomiejskiego proletariatu. W krajach niemieckich, po biedermeierowskich wedutach Christiana Philippa Koestera, Carla Blechena, Karla Eduarda Biermanna i Alfreda Rethela, największą renomę zyskały realistyczne malowidła Adolpha von Menzla – autora najsłynniejszego wizerunku fabryki w dziejach szkoły narodowej. Jego Walcownia żelaza (Eisenwalzwerk) z lat 1872–1875 odbiła się echem w większości kompozycji Ericha Merckera. Ten wykształcony i czynny w Monachium inżynier budownictwa stał się w latach dwudziestych XX wieku wziętym malarzem łączącym efekty impresjonizmu i ekspresjonizmu z techniką pastoso. W okresie III Rzeszy, realizując wielkie zlecenia dekoratorskie, Mercker stosował tradycyjną konwencję, która nadawała obrazom wydźwięk fałszującej rzeczywistość optymistycznej propagandy. W mniejszych formatach zachował charakterystyczną ciemną paletę barwną, grubą fakturę oraz deformację przedstawianych industrialnych pejzaży i wnętrz.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 66 cm, szerokość: 86 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Meunier Constantin
1885
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
po 1920
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Tomaszewski, Marian
1947
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.