treść serwisu

Głowa hartownika; Głowa robotnika | Tête de puddleur

portret męski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Powstanie państwa belgijskiego w 1830 roku zbiegło się z procesami industrializacji, które z młodego królestwa uczyniły tygiel nowoczesności. Dynamiczny rozwój włókiennictwa i przemysłów związanych z rolnictwem spowodowały, że Belgię postrzegano jako kontynentalną „małą Anglię”. Od samego początku rozumiano tam tranzytową specyfikę kraju leżącego na przecięciu szlaków między Wielką Brytanią, Francją, Holandią i krajami niemieckimi, wytyczając gęstą sieć dróg kolei żelaznej. Kluczowe okazały się inwestycje w resort górnictwa i metalurgii – dziedziny przyciągające do dziewięciu zagłębi robotników z całego kontynentu – Greków, Polaków, Włochów... Już w okresie przed ogłoszeniem niepodległości Belgii pracę w walońskim pasie przemysłowym Haine–Sambre–Meuse uwiecznił w cyklu obrazów klasycysta Léonard Defrance. Podróż do „czarnej krainy” wpłynęła także na zmianę tematyki w twórczości Constantina Meuniera. Pochodzący z artystycznej rodziny brukselskiej, ukończywszy pracownię Louisa Jehotte’a w stołecznej Akademii Sztuk Pięknych (1845–1854), Meunier rozpoczął karierę malarza, rysownika i rzeźbiarza. W poszukiwaniu tematów na przełomie lat siedemdziesiątych/osiemdziesiątych XIX wieku odwiedził szereg ośrodków przemysłowych: odlewnie i walcownie w Huy, zakłady metalurgiczne Cockerilla w Seraing, tamtejszą hutę szkła Val-Saint-Lambert, a przede wszystkim kopalnie okręgów Borinage i Charleroi. W 1884 roku, w oparciu o rysunki wykonane w terenie, powstała gipsowa wersja statui przedstawiającej hartownika stali. Wyobrażenie siedzącego mężczyzny o nagim, pochylonym torsie, w hełmie i chodakach, zaprezentowano podczas cyklicznej brukselskiej wystawy sztuk pięknych w 1887 roku. Rok później sporządzono odlew brązowy rzeźby. W trakcie prac nad wizerunkiem całej postaci Meunier wykonał pełnoplastyczne popiersie tego samego modela oraz plakietę portretową w wysokim reliefie. Tę ostatnią spopularyzowała edycja sprzedawana w paryskiej galerii La Maison Moderne Juliusa Meiera-Graefego.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na recto u góry z prawej; C. Meunier

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Meunier Constantin (1831–1905)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 18.4 cm, szerokość: 9.2 cm

Rodzaj obiektu

płaskorzeźba

Technika

odlewanie

Tworzywo / materiał

brąz

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1885

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Bruksela (Europa; Belgia; Region Stołeczny Brukseli)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/665

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd