![mns/se-m/452 scena mitologiczna - ujęcie z przodu; Scena figuralna na tle pejzażu. Na pierwszym planie, po prawej, u dołu naga postać kobieca w przyklęku na prawym kolanie. W lewej, uniesionej ręce trzyma draperię rozpościerającą się w szerokich fałdach po lewej stronie u dołu. Po lewej stronie obrazu biegnąca postać mężczyzny zwróconego do konia galopującego w głąb. Koń, postać mężczyzny - jeźdźca obejmującego gestykulującą kobietę, znajdują się w centrum kompozycji. Na dalszym planie, po prawej i lewej stronie obrazu, wzgórza, pomiędzy nimi widoczny pagórkowaty krajobraz. Koloryt: postacie po lewej i prawej w ciepłych brązach z akcentami czerwieni, niektóre partie ciała i draperii okonturowane czernią. Koń biały, postacie jeźdźca i kobiety w różach. Wzgórze zielone z akcentami brązu, żółci. Niebo niebieskie z zielenią, po prawej obłok różowo-białawy.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/os0jts/contain-360-1000-max-mns-se-m-452-dscf1111-ppp.jpg)
Porwanie
scena mitologiczna
1931
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Historia sztuki zapamiętała Kazimierza Podsadeckiego, absolwenta Wydziału Sztuk Zdobniczych Szkoły Przemysłowej w Krakowie (1923), przede wszystkim jako twórcę awangardowego. Kolaże, fotomontaże i nowoczesne oprawy graficzne wydawnictw powstawały do końca lat trzydziestych XX wieku, jednak od połowy tej dekady w jego malarstwie pierwszoplanową rolę zaczął odgrywać kolor oraz tradycyjne gatunki pejzażu, scen rodzajowych i martwej natury. Wpływ na to miało z całą pewnością środowisko Komitetu Paryskiego, które do II Rzeczpospolitej, a zwłaszcza do Krakowa sprowadziło kolejną falę zainteresowań kulminujących w postimpresjonizmie przełomu XIX/XX wieku. Świat przedstawiany przez Podsadeckiego ulegał wprawdzie surrealistycznej deformacji, zachowywał finezyjny dukt linii, lecz obraz zyskiwał wielowarstwową budowę impastowo kładzionej farby oraz konkretnych bohaterów. W 1939 roku artysta uczestniczył w kampanii wrześniowej i dostał się do niewoli. Po zakończeniu drugiej wojny światowej zdecydował się opuścić Kraków na rzecz Ziem Odzyskanych, gdzie nawoływano do kulturowej polonizacji nowo przyłączonych miast niemieckich. W grudniu 1945 roku osiedlił się w Szczecinie, od razu biorąc udział w pierwszej lokalnej wystawie sztuki (1945/1946). Potrzeby propagandy w aranżacji wnętrz i dekoracji imprez okolicznościowych przyczyniły się do powstania historycznych i alegorycznych malowideł ściennych. Podsadecki znów zajmował się typografią i ilustracją, projektował zabawki i tkaniny drukowane, zakładał Spółdzielnię Artystów Plastyków, a także nauczał w Państwowym Ognisku Kultury Plastycznej i Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych. W 1952 roku wrócił do Krakowa, w którym, oprócz malarstwa kolorystycznego (O zmroku, 1953) i rysunkowych reinterpretacji dzieł starych mistrzów, tworzył od połowy lat pięćdziesiątych polichromowane ryty gipsowe – syntezę stylistyk stosowanych od początku kariery.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30 cm, szerokość: 45 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1931
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1903
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna