![ML/H/F/25/17 Widok zachodniej fasady kościoła pw. Najświętszej Marii Panny Zwycięskiej (tzw. pobrygidkowskiego lub powizytkowskiego) przy ul. Narutowicza (dawniej Namiestnikowskiej). Na pierwszym planie brukowana ulica, częściowo zacieniona. Widać stojącego na niej mężczyznę. Po lewej stronie narożnik ceglanej kamienicy i postać w cieniu. Fasada kościoła przysłonięta drzewem. Czworokątna wieża zwieńczona kopułą oraz trójkątny szczyt widoczne od ulicy. Po obu stronach świątyni za ogrodzeniem drzewa. W głębi wieża Bramy Krakowskiej.
Fotografia sepiowana, naklejona na tekturę, otoczona ozdobną ramką w kolorze złotym w formie przecinających się na rogach listew. W l. d. rogu nazwisko autora fotografii, w p. d. nazwa miasta. Na rewersie odbitki pieczęci tuszowych Muzeum Nałęczowskiego (okrągła, w kolorze fioletowym) oraz Biblioteki Nałęczowskiej (podłużna, w kolorze fioletowym). Wzdłuż górnej krawędzi odręczny napis czarnym tuszem.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/elb4mr/contain-360-1000-max-ml-h-f-25-17-001.jpg)
Kościół Powizytkowski
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia fotograficzna Lublina z lat 1890–1939
Brama Krakowska to jedna z dawnych bram miejskich w murach średniowiecznego Lublina. Przez wieki była budowlą o charakterze obronnym. Nazwę zyskała od traktu wiodącego w stronę Krakowa. Jej budowę rozpoczęto w połowie XIV wieku, za panowania Kazimierza Wielkiego. W późniejszych stuleciach została podwyższona i wzmocniona o wysunięte w stronę dzisiejszego placu Łokietka przedbramie. Po remoncie w 1782 roku na jej szczycie umieszczono królewski monogram Stanisława Augusta Poniatowskiego (SAR – Stanislaus Augustus Rex). W następnym stuleciu pojawiły się na niej obrazy – Matki Bożej od Krakowskiego Przedmieścia, oraz św. Antoniego Padewskiego, od strony Starego Miasta.
Bramę zbudowano na planie zbliżonym do kwadratu. Nad przejściem wzniesiono wieżę sięgającą około 40 m nad poziomem ulicy. Nad prostokątnym korpusem osadzono ośmioboczną kondygnację zwieńczoną krytym blachą hełmem. Niższe przedbramie wzmocniono po obu stronach przyporami z jasnego kamienia. Dawniej było (przypuszczalnie w formie barbakanu) wysunięte bardziej w kierunku przedmieścia, zwanego krakowskim.
Budowniczowie zadbali o dekoracyjny wygląd. Najstarszą część bramy wykonano z cegły i kamienia wapiennego, ułożonych w biało-czerwoną szachownicę. Wieżę ozdobiono cegłami zendrówkami o ciemnowiśniowej barwie wkomponowanymi w cegły o jaśniejszym kolorze. Wyżej posadowiono otynkowaną kondygnację z dwiema tarczami zegarowymi. Pod nimi obecnie znajdują się małe balkony. Dawniej na tej wysokości była, wzniesiona w 1845 roku, żelazna galeria dla straży ogniowej. Widać ją na fotografii Aleksandra Stepanoffa z końca XIX wieku.
Przez lata w sąsiedztwie Bramy Krakowskiej mieścił się Hotel Centralny rodziny Steinertów (Sztajnertów). Na jej szczycie wywieszano informacje o bieżącej temperaturze. Wygrywano z niej hejnały. W 1917 roku plac przed bramą został nazwany placem Króla Władysława Łokietka. Był to jeden z ruchliwszych punktów miasta, miały tu postoje dorożki, gromadzili się uliczni handlarze drobnym towarem. Po II wojnie światowej zabytkowa budowla została odrestaurowana i przeznaczona na siedzibę Muzeum Historii Miasta Lublina. Przywrócono jej gotycki wygląd, odbijając tynki. Wiszący na szczycie renesansowy dzwon spiżowy, uszkodzony w lipcu 1944 roku, trafił do wnętrza wieży na wystawę poświęconą dziejom miasta.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 19 cm, szerokość: 14.8 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
stemplowanie, pismo odręczne, litografia, odbitka fotograficzna
Tworzywo / materiał
papier fotograficzny, ołówek, tusz, tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
1912 — 1922
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna