Zaśnięcie Maryi
1680 — 1720
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Ikona Zaśnięcia Matki Bożej prezentuje opisywany w apokryfach moment zakończenia ziemskiego etapu jej życia. Maryja spoczywa na łożu, za nim stoi Chrystus trzymający na lewym ramieniu jej duszę ukazaną pod postacią niemowlęcia w powijakach. Figurę Jezusa otacza mandorla, której ciemnozielony kolor oznacza nieprzeniknioność tajemnicy Boga. Przed łożem Maryi jest przedstawiona scena apokryficzna: Archanioł Michał, ukazany jako skrzydlaty wojownik w pancerzu, odciął mieczem dłonie Żyda Jefoniasza, który chciał przewrócić mary. Wokół zgromadzonych jest jedenastu apostołów i kobieta; przy głowie Maryi czuwa św. Piotr, a u jej stóp – św. Paweł. Z tyłu widać tłum wiernych, wśród nich biskupów i duchownych. W centrum górnej strefy, w podtrzymywanej przez dwóch aniołów mandorli, ponownie jest przedstawiona Maryja, otoczona promienistą glorią i wznosząca dłonie w geście uwielbienia. Na obłokach są ukazani apostołowie, każdy z towarzyszącym mu aniołem. Według tradycji zostali oni sprowadzeni z różnych stron świata, gdzie głosili Ewangelię, aby zgromadzić się na moment zaśnięcia Matki Bożej.
Na lubelskiej ikonie zwraca uwagę sposób zdobienia tkanin sąsiadujących z figurą Maryi. Czerwona materia okrywająca mary jest pokryta ornamentem o dalekowschodniej proweniencji, zwanym czintamani, na który składa się powtarzający motyw: dwie linie faliste i trzy kule, symbolizujący panowanie nad trzema elementami świata – niebem, ziemią i wodą, a także siłę, zwycięstwo i chwałę. Na pozostałych tkaninach dominują motywy roślinne, zwłaszcza kwiatowe. Przedstawienie kwiatów w kontekście maryjnym można wiązać z ich symboliką ogólną – kwiat jako znak budzącej się przyrody symbolizuje nadzieję na zmartwychwstanie. Kwiaty mogą też stanowić odniesienie do legendy, według której apostołowie na wieść o śmierci Maryi udali się do miejsca, gdzie miała być pochowana – nie zastali tam jednak jej ciała, jedynie wiele różnorodnych kwiatów.
Inne nazwy
Uspienie
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ikona, malarstwo, obraz
Technika
złocenie, tempera
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1680 — 1720
Muzeum Narodowe w Lublinie
1730 — 1770
Muzeum Narodowe w Lublinie
1770 — 1830
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna