Corazza centurioni, Elmo Greco, Insegna Romana, Scudo | Zbroja centuriona, Hełm grecki, Sztandar rzymski, Tarcza
grafika reprodukcyjna
1804
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika włoska
Rycina przedstawia scenę mitologiczną według reliefu w pałacu Giustiniani, który obecnie znajduje się w Museo Gregoriano Profano na Watykanie. Nimfa Amaltea karmi z rogu obfitości małego Jowisza, którego matka ukryła na Krecie w grocie Dikte na Górze Ajgejskiej (Koziej), aby nie połknął go ojciec, Saturn. W arkadzie prowadzącej do groty młody satyr gra na syrindze zagłuszając płacz dziecka. Nad głową satyra orzeł, towarzysz Jowisza, dzieli upolowanego zająca by nakarmić pisklęta siedzące w gnieździe. Wąż, atrybut Jowisza, wije się po pniu strzegąc gniazda.
Plansza nr 26 pochodzi z albumu Admiranda Romanorum antiquitatum zawierającego oprócz strony tytułowej i kompozycji z dedykacją, 80 plansz z reprodukcjami godnych uwagi reliefów rzymskich odwzorowanych na podstawie ruin antycznych budowli i zabytków z wykopalisk na Kapitolu.
Autorem rycin był Pietro Santi Bartoli (1635–1700), opisy wykonał Giovanni Bellori (1613–1696), bibliotekarz Krystyny Szwedzkiej i wpływowy krytyk sztuki, a całe dzieło, opatrzone dedykacją dla kardynała Flavio Chigi (1631–1693), wydał w Rzymie w 1693 roku Domenico de' Rossi (1659–1730). Publikacja miała kilka wydań, niniejsza karta pochodzi z 1797 roku.
Pietro Santi Bartoli był malarzem, rysownikiem, rytownikiem oraz starożytnikiem. Studiował u Pierre’a Lemaire’a (1612–1688) i Nicolas'a Poussin'a (1594–1665) w Rzymie. Poświęcił się jednak grafice dokumentującej dzieła sztuki starożytnej. Należał do kręgu antykwariuszy, artystów i miłośników antyku. Uważany był za głównego przedstawiciela kierunku archeologicznego wśród XVII-wiecznych rzymskich rytowników. Publikował prace upamiętniające dzieła sztuki i architektury, które stały się źródłami do opracowań dziejów kultury antycznego Rzymu. Były to m.in. cykle reprodukcji reliefów z kolumn Trajana i Marka Aureliusza, malarstwa rzymskiego, grobowców, portretów, gemm czy lamp. Był kustoszem kolekcji, osiadłej w Rzymie, królowej Szwecji, Krystyny a w latach 1696-1700 pełnił urząd konserwatora antyku (Commissario delle Antichità) w Państwie Kościelnym.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 364 mm, szerokość: 266 mm
Rodzaj obiektu
akwaforta (odbitka)
Technika
akwaforta, miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1804
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1804
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2018
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna