
Fetysz
około 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Naczynie należało do hogona – kapłana kultu lebe, który czasem sprawował również funkcje wodza wioski lub grupy wiosek. Dogonowie wierzą w Ammę – boga-stwórcę, ale charakterystyczne są dla nich liczne kulty, m.in kult przodka Lebe, zwany również lebe, który ucieleśnia siły ziemi i wegetacji. Utożsamiany jest z ożywionym przez Ammę bóstwem Nommo oraz Lebe Serou (Lebe Seru) – jednym z ośmiu głównych przodków dogońskich narodzonych z pierwszej pary ludzi. Według mitu Lebe Serou umarł i został wskrzeszony, aby uzdrowić ziemię skażoną przez mitycznego Yurugu, bóstwo, które zburzyło porządek świata dopuszczając się czynu kazirodczego. Ożywcze siły Nommo i Lebe mają pobudzać do życia zasadzone przez Dogonów rośliny. Ołtarz poświęcony Lebe znajduje się na publicznym placu każdej dogońskiej wioski. Służy do składania ofiar, które w imieniu wspólnoty ofiarowuje hogon, wypowiadając modlitwę, improwizowaną recytację. W czasie święta siewu zwanego bulo hogon recytuje następujące słowa: Lebe, już nadszedł dzień, Lebe, weź swoją wodę i wypij ją, Lebe, ześlij proso, Lebe, ześlij deszcz, Chroń tę wieś, Obdarz nas dziećmi, Ześlij proso, Daj mężczyzn, Daj kobiety, Proś Ammę, aby zesłał wszędzie deszcz. Celem modlitwy i ofiary jest podziękowanie siłom nadnaturalnym za uzyskanie obfitych zbiorów, prosząc jednocześnie o urodzaj na następny rok. Hogon znajduje się na szczycie dogońskiej struktury społecznej. Jest przede wszystkim autorytetem w dziedzinie religii, ale zajmuje się również sprawami związanymi z życiem codziennym wioski, głównie dotyczącymi prac rolnych. Odpowiada również za utrzymanie porządku, tradycji i harmonii w życiu wspólnoty. Jako najwyższy sędzia ma decydujący głos w sporach. Wybór nowego hogona wymaga wielu konsultacji, dlatego może trwać nawet kilka lat. W niektórych wioskach zostaje nim najstarszy męski mieszkaniec, natomiast w innych wyboru dokonuje się spośród najstarszych mężczyzn.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 17 cm, średnica: 16.5 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, pokrywa, puchar
Technika
ryte, techniki snycerskie, ciosanie
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
około 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.