Zmartwychwstanie Polski
1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny (XVII – początek XX wieku)
Jest to jedna z wielu prac Władysława Barwickiego (1865-1933) o tematyce patriotycznej. Dokładność rysunku, dbałość o szczegóły, realizm i czytelność całości to cechy, które zaczerpnął od swojego mistrza, Wojciecha Gersona, nauczyciela w Warszawskiej Klasie Rysunkowej, do której uczęszczał przez jedenaście lat. Prymat rysunku nad kolorem wyróżniał wszystkie dzieła artysty, który chętnie pracował w dających się powielać technikach graficznych.
Przedstawienie Polski pod postacią królowej po odzyskaniu niepodległości było bardzo popularne, chociaż ten fakt historyczny niejako zwolnił artystów z obowiązku krzepienia serc. Uwolnieni od powinności wobec narodu zajęli się poszukiwaniem stylu narodowego w sztuce, czerpiąc ze zdobyczy francuskiego postimpresjonizmu i polskiej sztuki ludowej. Mimo to wciąż było duże zapotrzebowanie na treści patriotyczne w sztuce, które służyły budowaniu obrazu państwa tworzącego się na nowo. Dlatego z wizerunku Polonii przebija duma, spokój i potęga. Przedmioty, które towarzyszą kobiecie, jak: korona, zbroja, długi płaszcz, tarcza i wieniec laurowy, nie pozostawiają wątpliwości, że patrzymy na silną królową. Umieszczenie pieczęci i podpisu naczelnika państwa Józefa Piłsudskiego podkreśla znaczenie propagandowe grafiki.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 33 cm, szerokość: 22.5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1944–1947
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna