treść serwisu

Głowa starego, brodatego mężczyzny

głowa męska

Nota popularyzatorska

Giambattista Tiepolo przedstawił głowę zatopionego w myślach starego mężczyzny w ujęciu od góry, jakby podglądał go w jakiejś intymnej sytuacji. Szkic promieniuje aurą tajemnicy. Mężczyzna w wielkim zawoju jest zwrócony w bok, skupiony, o czym świadczy jego spojrzenie i ściągnięte rysy twarzy. Bierze udział w ważnym wydarzeniu historycznym. Rysunek posłużył do namalowania postaci starca w scenie rozgrywającej się na głównym planie.

Rodziny Dariusza przed Aleksandrem, fresku namalowanym w Villi Cordellina, w miejscowości Montecchio Maggiore w 1744 roku. Drobne różnice w skłonie głowy postaci na szkicu i fresku potwierdzają, że rysunek poprzedził pracę nad kompozycją ścienną.

Scena historyczna, z którą związany był szkic, opowiada epizod z życia Aleksandra Macedońskiego zwanego Wielkim, przywódcy wszechhelleńskiego, który przez całe życie poszerzał granice swego państwa i umacniał wpływy na podbitych terytoriach. Panował w Macedonii i Grecji, w Egipcie i państwach Azji Mniejszej. Walczył między innymi z Persją. W wielkiej bitwie pod Issos w 333 roku zwyciężył dumnego króla Persji Dariusza III. Scena, w której Dariusz wraz z rodziną prosi Aleksandra o łaskę, była tematem dzieł sztuki niejednokrotnie podejmowanym przez malarzy.

Szkic rysowany był czarną i białą kredką na cienkim niebieskim papierze weneckim z nieczytelnym znakiem wodnym. Na verso (odwrotnej stronie arkusza papieru) Giambattista wykonał czarną kredką postacie Madonny z Dzieciątkiem i klęczącym królem – rysunek wstępny do pracy nad kompozycją Pokłon trzech króli. Pochodzi ze zbioru prac weneckiej rodziny Tiepolo, który po licznych perturbacjach znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na starym montażu u dołu po lewej; ołówkiem numery inwentarzowe MNW: 16035/72/74 | 16035/72/2 74
  2. Pieczęć: na verso u góry pośrodku; pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu: Museum Stettin 1907
  3. Napis: na verso u góry pośrodku; ołówkiem numer: 950
  4. Napis: na recto u góry po lewej; obcięty napis piórem w tonie brunatnym: f. x.
  5. Napis: na recto u dołu po prawej ; ołówkiem nazwisko artysty: Gio: Batta: Tiepolo

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Tiepolo, Giambattista (1696-1770)
Cordellina, Carlo (?-17..)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 231 mm, szerokość: 156 mm

Rodzaj obiektu

rysunek

Technika

biała kredka, czarna kredka

Tworzywo / materiał

papier czerpany z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1743 — 1744

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Wenecja, Włochy

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Rys/584

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd