treść serwisu

Okna V

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

Praca z cyklu „Okna” to jedna z konstrukcji przestrzennych, które Jerzy Jarnuszkiewicz tworzył w latach sześćdziesiątych XX wieku zainspirowany formami geometrycznymi oraz metalem, jako materiałem rzeźbiarskim, otwierającym nowe możliwości realizacyjne. O jego instalacjach ze spawanych blach i prętów historyk sztuki Waldemar Baraniewski pisał, że stają się stymulatorami nowych, nieznanych dotąd przestrzeni i zjawisk. Są jednocześnie w jakiś cudowny sposób wewnętrznie zrównoważone. Prace te, początkowo ekspresyjne i metaforyczne, z czasem coraz bardziej analityczne i racjonalne, stanowią najważniejszą część bogatego, ogromnie zróżnicowanego dorobku artystycznego Jarnuszkiewicza. Powstałe w ciągu zaledwie kilku lat stanowią wyjątkowe zjawisko w sztuce polskiej. Pierwszą „Kompozycję przestrzenną” artysta wykonał w miejscu publicznym podczas sympozjum rzeźbiarskiego w Ravnem w dawnej Jugosławii (1964), kolejną na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), gdzie jego „Konstrukcja drogowskazowa” zdobyła główną nagrodę. Często tworzył niewielkie obiekty z myślą o ich realizacji w większych proporcjach. W 1967 amerykański kurator Edward F. Fry wybrał pracę „Rytmy II” na wystawę „Sculpture of Twenty Nations” w Guggenheim Museum w Nowym Jorku.

Jarnuszkiewicz był wszechstronnym artystą, utalentowanym rzeźbiarzem, twórcą ekslibrisów, medali, grafik, założeń pomnikowych. Przez kilkadziesiąt lat pracował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie prowadził autorski program nauczania w pracowni rzeźby. Jego podstawowym założeniem dydaktycznym było skłanianie studentów do samodzielnego myślenia, otwierania się na własne emocje i otaczającą rzeczywistość. Wśród jego wybitnych uczniów jest m.in. Grzegorz Kowalski, który rozwijał oryginalną metodę pedagogiczną Jarnuszkiewicza w swojej pracowni – dzisiaj już legendarnej „Kowalni”. Jerzy Jarnuszkiewicz jest autorem pomnika Małego Powstańca w Warszawie, który jest symbolem pamięci o Powstaniu Warszawskim.

Marlena Chybowska-Butler

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Jarnuszkiewicz Jerzy

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 115 cm, szerokość: 40 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, instalacja (dzieło wizualne)

Technika

gięcie, spawanie

Tworzywo / materiał

Żelazo

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1966

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (Europa; Polska; województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/540

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd