![MNS/H/924 Nabrzeże statków parowych w Szczecinie - ujęcie z przodu; Kolorowana akwarelą grafika przedstawia scenę rodzajową na nabrzeżu przed wypłynięciem statku w rejs z tłumem pasażerów i obsługi. Po lewej dwóch tragarzy zajętych przenoszeniem kufrów zgromadzonych przy ławce. W centrum pożegnanie dwóch całujących się kobiet w eleganckich sukniach, z kapeluszami na włosach upiętych w kok; towarzyszą im dwie dziewczynki w słomkowych kapelusikach i w strojach stylizowanych na marynarskie, obok lokaj w ciemnym uniformie podnosi torbę podróżną, nieco z tyłu palący cygaro mężczyzna z okazałymi wąsami, ubrany w płaszcz i niewielki kapelusz oraz szczupły mężczyzna z brodą rozmawiający z odwróconym tyłem mężczyzną w ciemnym garniturze i meloniku. Po prawej dwie kobiety ubrane w płaszcze i kapelusze żegnają się ze starszym pochylonym w ukłonie człowiekiem, trzymającym laskę i czapkę w lewej ręce. W głębi tłum poruszonych postaci, częściowo ocienionych drewnianym dachem stojącej po lewej stronie wiaty. Po prawej wzdłuż nabrzeża biały parowiec wycieczkowy z kilkoma pasażerami na dolnym pokładzie i grupą - głównie eleganckich kobiet - obserwującą brzeg z górnego pokładu, za którym podwieszona jest łódź ratunkowa; obok widoczne są wyloty rur wentylacyjnych i fragment szerokiego komina oraz mostek kapitański z trzema osobami załogi. W tle odpływający statek z potężnym kłębem dymu wydobywającym się z komina, z tłumem pasażerów na dziobie ponad napisem Swinemünde.](/brepo/panel_repo/2023/03/01/cmcgmx/contain-360-1000-max-mns-h-924-diga4467-m.jpg)
Am Bollwerk in Stettin (Abfahrtstelle nach den Ostseebädern) | Na nabrzeżu w Szczecinie (Dworzec morski kurortów bałtyckich)
nabrzeże statków parowych w Szczecinie
1875 — 1899
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945
Port wraz z tętniącymi życiem nabrzeżami i Odrą trwale wpisane w krajobraz Szczecina zawsze były chętnie podejmowanym tematem malarskim. W latach 20. i 30. XX wieku artyści stosowali jedno z kilku popularnych ujęć. Najczęściej były to widoki wzgórza zamkowego i Starego Miasta lub reprezentacyjnych Tarasów Hakena (niem. Hakenterrasse, obecnie Wały Chrobrego) widzianych od strony rzeki. Prace te dokumentowały nie tylko zmiany w wyglądzie portu, ale także jego organizacji, która wymagała dostosowania szczecińskich nabrzeży do przyjmowania zarówno łodzi rybackich i barek o niskich burtach, jak i dużych parowców pasażerskich.
Widok nabrzeża z zabudową Starego Miasta oraz Mostem Długim w tle, obserwowanych od strony lądu, uwiecznił za pomocą akwaforty Kurt Pallmann (1886-1952), berliński artysta, znany jako twórca pejzaży ogrodowych, scen marynistycznych oraz przedstawień zabudowy Berlina. Jego dzieło pochodzące okresu międzywojennego sportretowało szczecińskie nabrzeże pełne ruchu zarówno na wodzie, jak i na samej keji. Dym wydobywający się z kominów parowców, deszczowa aura i mgła przysłaniająca starówkę stworzyły prawdziwie portowy nastrój.
Oprócz akwaforty Pallmann wykorzystał też technikę suchej igły, w której formę drukową tworzy się na wypolerowanej płycie miedzianej, cynowej lub mosiężnej. Artysta zagłębia igłę w powierzchnię matrycy, pozostawiając rowek oraz wystający wiórek metalowy, zatrzymujące farbę. Technika ta znana była już w Europie w XV wieku, jednak jej odrodzenie nastąpiło w 2. połowie XIX stulecia.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 35 cm, szerokość: 43 cm
ilustracja: wysokość: 25 cm, szerokość: 35 cm
Rodzaj obiektu
akwaforta (odbitka)
Technika
akwaforta, sucha igła
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1875 — 1899
Muzeum Narodowe w Szczecinie
przed 1856
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1930
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna