Zygmunt I Stary
1527
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polska sztuka medalierska od XVI wieku do XVIII wieku
Niewątpliwie najwybitniejszym przedstawicielem medalierstwa renesansowego w Polsce był Giovanni Maria Mosca, bardziej znany jako Padovano. Z racji przydomku przyjmuje się, że urodził się w Padwie pomiędzy 1495 a 1499 rokiem. Wiadomo natomiast z pewnością, że w tym mieście rozpoczynał swoją drogę artystyczną. W 1529 roku opuścił Padwę. Od 1533 roku był stale obecny w Polsce, z którą związał się do końca życia. Zmarł zapewne w Krakowie w roku 1574. Najpewniej został ściągnięty do naszego kraju przez królową Bonę, żonę Zygmunta I Starego. Padovano jest znany głównie jako uzdolniony rzeźbiarz, jednak dość wcześnie zajął się także pokrewną dziedziną sztuki, jaką jest medalierstwo. Z roku 1532 pochodzi seria czterech medali wykonanych przez tego artystę, przedstawiających polską parę królewską, Zygmunta I Starego i Bonę, oraz dwójkę ich dzieci, to jest następcę tronu Zygmunta Augusta oraz królewnę Izabelę. Wbrew wcześniejszym poglądom uznaje się, że prace te zostały wykonane poza granicami Polski, a zatem jeszcze przed przybyciem Padovano do naszego kraju. Wszystkie medale z tej serii powstały w 1532 roku, jak głoszą napisy na ich awersach, jednak w przypadku Zygmunta Starego dodano błędną informację, jakoby król miał wówczas sześćdziesiąt cztery lata. Podobnie rzecz się miała z medalem królowej Bony, tyle że ją odmłodzono nie o rok, a o sześć lat.
Medal przedstawiający Zygmunta I Starego jest pracą dwustronną. Na awersie wyobrażono popiersie króla w nieco nienaturalnej pozie. Otóż głowa została ujęta z profilu, natomiast tułów ukazano bardziej frontalnie. Napis otokowy głosi, że medal przedstawia króla Sarmacji. Na rewersie w centralnym polu znalazł się wizerunek Orła heraldycznego z wplecioną w jego sylwetkę literą S. Był to motyw pojawiający się w ikonografii od 1518 roku, a symbolizujący – jak się wydaje – ścisły związek władcy z krajem. Renesansowym zwyczajem artysta uwiecznił także siebie. W napisie otokowym zawarł informację, że medal wykonał Jan Maria Patavinus (pochodzący z Padwy).
Medal jest prezentowany w postaci XIX-wiecznej kopii powstałej, podobnie jak wiele innych, na fali zainteresowania przeszłością Polski. Jest ciekawym przykładem kultywowania patriotycznej tradycji w społeczeństwie żyjącym pod zaborami. Kopia ta powstała po połowie XIX wieku, jednak nie sposób ustalić, kto i gdzie ją wykonał.
Leszek Poniewozik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt:
Rodzaj obiektu
medal
Technika
srebrzenie, odlew
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1527
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1582 — 1585
Muzeum Narodowe w Lublinie
Venetus, Dominicus
1548
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.