
Jerzy Pol z kolegą
1850 — 1870
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.
Na początku XIX wieku swą dominację w Europie umocniła Francja rządzona przez Napoleona Bonaparte (1769-1821). W wielu państwach, w tym w Prusach narastało niezadowolenie z ekspansywnej polityki francuskiej. Do 1806 roku Napoleon podporządkował sobie między innymi znaczną część Niemiec, scalając liczne niemieckie państewka zachodnie w Związek Reński. Po postawieniu przez Prusy ultimatum wobec poczynań Francji, cesarz wkroczył z armią na terytorium państwa pruskiego. Dopiero w 1813 roku przyszedł czas na odwet i Prusy sprzymierzyły się wraz z Rosją oraz Austrią przeciw Napoleonowi, rozgramiając jego wojska pod Lipskiem (16-19.X.1813).
W starciu, zwanym Bitwą Narodów wziął udział młody podporucznik Leopold von Puttkamer (1797-1868), wywodzący się z pomorskiego rodu szlacheckiego Puttkamerów. Swą karierę wojskową rozpoczął wcześnie, bowiem już od 1809 lub 1810 roku służył jako kanonik w pruskiej brygadzie artylerii w Królewcu. W latach 1813-1815 brał udział w wojnach wyzwoleńczych, za co został odznaczony Krzyżem Żelaznym II klasy. W 1824 roku uzyskał stopień kapitana zostając dowódcą kompanii, zaś 12 lat później mianowano go majorem. Na początku 1847 roku Puttkamer jako podpułkownik objął dowództwo 1 Brygady Artylerii. Dwa lata później osiągnął stopień pułkownika, zaś w 1850 roku został dowódcą Pułku Artylerii Gwardii. W latach 1852-1853 sprawował jednocześnie funkcję adiutanta ówczesnego króla Prus Fryderyka Wilhelma IV (1795-1861). Następnie jako generał dywizji otrzymał stanowisko inspektora w I Inspekcji Artylerii w Szczecinie. W 1863 roku jako generał piechoty przeszedł na emeryturę. Mimo to w 1866 roku, po wybuchu konfliktu prusko-austriackiego, pomagał jako kawaler joannitów w wojskowych szpitalach. Zmarł w 1868 roku po ciężkiej chorobie.
Tondo, czyli obraz w kształcie koła, z podobizną Leopolda von Puttkamera został wykonany w 1853 roku przez, znanego tylko z imienia i nazwiska artystę, Juliusa Schmidta.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 32 cm, szerokość: 29 cm
Rodzaj obiektu
obraz, tondo
Technika
pastele, akwarela
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1850 — 1870
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1760
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1770 — 1773
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.