Komoda w typie "Cressenta"
komoda dwuszufladowa, komoda
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Varia
Różaniec
Różaniec złożony z pięćdziesięciu sześciu kulistych paciorków. W dużej części sznura zachowało się 50 małych, oraz 5 dużych paciorków wykonanych z kosztownego lapis lazuli. W mniejszej części różańca, pod centralnym dużym paciorkiem, zamocowany został chwost wykonany z jedwabnej nici oplecionej blaszką ze srebra złoconego. Pod chwostem umieszczony został osobny koralik, a niżej pod nim krzyż ułożony z sześciu dużych paciorków. Łańcuszki w różańcu połączone są złotym łańcuszkiem.
Różaniec z lapis lazuli związany jest z kolekcją wilanowską przynajmniej od roku 1856, kiedy to został uwzględniony jako dzieło prezentowane na wystawie starożytności i przedmiotów sztuki – jak podaje tytuł publikacji towarzyszącej – urządzonej w Pałacu JW. hr. Augustostwa Potockich w Warszawie na Krakowskim Przedmieściu na korzyść Domu Schronienia Opieki Najświętszej Maryi Panny. Jak pisze J. Paprocka-Gajek, była to pierwsza ekspozycja skarbów związanych z dziejami zniewolonego kraju, przechowywanych w kolekcjach rodzinnych na terenie ziem polskich (J. Paprocka-Gajek, Wilanowska perspektywa warszawskiej „Wystawy starożytności” w pałacu Potockich w lecie 1856 roku, w: „Studia Wilanowskie”, 2019). Różaniec figuruje we wspomnianym katalogu pod pozycją nr 418, w części, która wymienia obiekty Potockich z Wilanowa: Różaniec z kamienia lazulitu, w złoto oprawny, z 50 mniejszych i 5 większych paciorek złożony, gładkiej roboty. U dołu zawieszony na trzech takichże paciorkach z 6ciu dużych lazulitowych kulek złożony, i także w złoto oprawny i złocistych kutasem ozdobny. Wyrób najprawdopodobniej włoski z XVII wieku. Własność hr. Aug. Potockiego. Różaniec pochodzi od łacińskiego słowa rosarium, które oznacza ogród różany, a symbolika tego kwiatu odwołuje się do modlitwy Zdrowaś Maria, kierowanej do Matki Bożej. Struktura modlitwy opiera się na kontemplacji czterech tajemnic różańcowych podejmujących wątki z życia Maryi, poprzez powtarzanie wezwania anielskiego – Zdrowaś Maria. W tej formie modlitwę zatwierdził w 1569 dla kościoła katolickiego papież Pius V.
modlitwa, pozdrowienie anielskie, Pius, papież, August Potocki, Aleksandra Potocka, wystawa starożytności, 1856, Joanna Paprocka-Gajek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 61,0 cm, szerokość: 7,0 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot sakralny
Technika
toczenie, polerowanie, pasamonicza, złocenie
Tworzywo / materiał
lapis lazuli; złoto; nić jedwabna; nić srebrna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
2. połowa XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1550 — 1570
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna