
Portret dziewczynki
1750 — 1775
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Urodzony w Lublinie Józef Pankiewicz zajmuje ważne miejsce w malarstwie polskim przełomu XIX i XX wieku. Jego twórczość cechuje się różnorodnością, wynikającą z ciągłego szukania własnego języka plastycznego. Trwająca ponad pięćdziesiąt lat aktywność dzieli się na kilka etapów zwieńczonych wybitnymi dziełami. Pierwsze obrazy były utrzymane w konwencji realistycznej. W latach 80. powstały kompozycje inspirowane sztuką C. Moneta, które wraz z płótnami W. Podkowińskiego zainicjowały w Polsce impresjonizm. Zostały przyjęte fatalnie, zniechęcony malarz porzucił eksperymenty kolorystyczne i zwrócił się ku monochromatycznemu, melancholijnemu malarstwu symbolicznemu. Symbolizm lat 1892–1903 obejmował trzy rodzaje przedstawień: pejzaże nocne, nokturny miejskie, portrety. Wśród portretów liczne są wizerunki dziecięce. Najbardziej znany to Dziewczynka w czerwonej sukience z 1897 roku (Józia Oderfeldowa), który przywołuje skojarzenia z malarstwem J. Whistlera i O. Boznańskiej. Z tego czasu pochodzi niewielki Portret Henryka Jasieńskiego. Ograniczony do kilku chłodnych barw – bieli, szarości, brązu – portret jasnowłosego chłopca cechuje się kontemplacyjnym nastrojem powagi. Do obrazu pozował siedmioletni, jedyny syn Teresy z domu Łabęckiej i Feliksa Jasieńskiego – krytyka, mecenasa i kolekcjonera, twórcy zbioru sztuki japońskiej. Pankiewicz i Jasieński zaprzyjaźnili się w Warszawie, gdzie mieszkali przed 1900 rokiem, choć ostatecznie są kojarzeni z Krakowem i Paryżem. Malarz podzielał fascynację kulturą Japonii, którą zawarł w malarstwie, między innymi w portrecie przyjaciela przy fortepianie (1908). Jasieński porzucił stolicę zrażony niepowodzeniem wystawy swoich zbiorów, po raz pierwszy ukazującej tak szeroki wybór przedmiotów z Dalekiego Wschodu. Udał się do Krakowa, gdzie stał się legendarną postacią bohemy, miał pseudonim Manggha. Pankiewicz objął stanowisko profesora krakowskiej ASP. W prowadzonej przez siebie paryskiej filii tej uczelni skupił grono studentów, którzy jako przyszli koloryści kształtowali sztukę polską przez kilka następnych dziesięcioleci. Henio Jasieński (1888–1967) został krakowskim architektem i konserwatorem. Jeszcze kilka razy był malowany przez różnych artystów. W zbiorach Muzeum Narodowego w Lublinie znajduje się jego portret wykonany przez W. Weissa.
Bożena Kasperowicz
Inne nazwy
Portret dziecka
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 42 cm, szerokość: 35 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 67 cm, szerokość: 59 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1750 — 1775
Muzeum Narodowe w Lublinie
Rembowski, Jan
1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Thielen, Jan Philip van
między 1650 — 1660
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.