De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża
scena biblijna
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Rysunek Giambattisty Tiepola jest jedyną wielofigurową kompozycją tego autora w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. Jego wartość i znaczenie wynika również z faktu, że jest to prawdopodobnie najwcześniejsza praca Giambattisty – seniora słynnej, osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystów. Tego zdania jest Georg Knox, badacz twórczości Tiepolów, który porównał ten szkic z innym rysunkiem Giambattisty przechowywanym w Innsbrucku, dawniej uważanym za najwcześniejszy.
Kompozycja przedstawia prawdopodobnie epizod z życia świętego Hipolita, chrześcijańskiego męczennika – moment przed jego śmiercią. Św. Hipolit Rzymski urodził się przed 170 rokiem prawdopodobnie w Azji Mniejszej, zmarł śmiercią męczeńską w 235 roku na Sardynii. Był uczniem innego męczennika, Ireneusza z Lyonu. Do Rzymu udał się za czasów papieża Wiktora I, tam otrzymał święcenia kapłańskie. Był teologiem, głosił cenione homilie, a także pisarzem, autorem dzieł poświęconych Kościołowi.
Scena rozgrywa się na tarasie monumentalnej budowli z kolumnowym portykiem, przed którym ustawiono tron rzymskiego namiestnika Sardynii. Św. Hipolit w przepasce biodrowej, otoczony przez tłum ludzi, stoi przed namiestnikiem wydającym rozkaz wykonania decyzji cesarza. Ciało męczennika ma ślady tortur za wiarę chrześcijańską, którą symbolizuje krucyfiks unoszony wysoko przez jedną z lamentujących kobiet. Giambattista umieścił na rysunku dwa konie, symbol męczeńskiej śmierci św. Hipolita. W pobliżu ukazał żołnierzy rzymskich, którzy mają zapewne wykonać egzekucję. Jeden z nich, wyciągający rękę w stronę męczennika i przemawiający do pozostałych wygląda na nawróconego, przekonującego kolegów do wiary chrześcijańskiej.
Rysunek został wykonany piórem i lawowany, czyli podmalowany, w tonach brunatnych oraz obramowany konturem rysowanym czarną kredką, na kremowym papierze ze znakiem wodnym – rogiem myśliwskim. Trzy złocone krawędzie karty wskazują, że pochodzi ona ze szkicownika.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 202 mm, szerokość: 304 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
obramowanie czarną kredką, tusz w tonie brunatnym, lawowanie, pióro
Tworzywo / materiał
papier czerpany z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Rubens, Peter Paul
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Hofmann, Ludwig von
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Meulen, Adam Frans van der
między 1668 — 1670
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.