treść serwisu

Portret pani w salonie

Jest częścią kolekcji: Malarstwo portretowe

Nota popularyzatorska

Leon Wyczółkowski był artystą wszechstronnym. Pozostawił wiele znakomitych prac, zwłaszcza pejzaży, wykonanych różną techniką, ale był też cenionym portrecistą. Po 1883 roku w jego twórczości pojawił się nowy nurt – portret salonowy. Tego rodzaju obrazy powstawały na zamówienie osób z kręgu bogatego mieszczaństwa i arystokracji. Prezentowały popularny wówczas rodzaj intymnego wizerunku indywidualnego lub grupowego, w typie scen rodzajowych sytuowanych w zaciszu domowym. W epizodach z życia establishmentu, utrzymanych w konwencji realistyczno-akademickiej, Wyczółkowski potrafił sugestywnie oddać napięcie narracyjne i kameralną atmosferę. W porównaniu z późniejszymi dzieła te nie zachwycają zastosowaną paletą barwną, ale świadczą o wrażliwości i potencjale kolorystycznym ich autora.

Podobnie jak wielu innych artystów tego czasu Wyczółkowski uległ fascynacji kulturą Dalekiego Wschodu za pośrednictwem Feliksa Jasieńskiego, jej najważniejszego orędownika w Polsce początku XX wieku. I tak jak inni, bardziej lub mniej świadomie, wprowadzał do twórczości rozwiązania artystyczne i motywy inspirowane sztuką japońską. W równym stopniu zachwycił się malarstwem impresjonistów, pod jego wpływem diametralnie zmieniając paletę barwną.

Portret pani w salonie stanowi syntezę wymienionych elementów. Gatunkowo nawiązuje do powstałych o około dziesięciu lat wcześniej portretów salonowych. Natomiast kompozycja obrazu, bogactwo wzorów i deseni, a także sposób malowania wskazują na wykorzystanie osiągnięć mistrzów wschodnich i impresjonistów. Scena przedstawia elegancką damę we wnętrzu sprawiającym wrażenie intensywnie kolorowej mozaiki. Siedząca na kanapie kobieta jest zatopiona w myślach, zatroskana po przeczytaniu listu, który trzyma w dłoni. Spogląda na widza z wyrazem rezygnacji, spotęgowanym przez bogate wyposażenie – salon wypełniają luksusowe meble, obite jedwabnymi tkaninami w kwiaty, i cenne bibeloty. Dwuznaczność sceny wydobywają zróżnicowane rozwiązania kolorystyczne – wibrująca drobnymi plamkami przestrzeń zdaje się wchłaniać tę postać w połyskującej sukni. Na mozaikowym, ciemnym tle zdecydowanie rysują się twarz i ręce modelki, oddane kilkoma większymi, jasnymi plamami. W wyrazie twarzy, geście rąk artysta skupił emocjonalny wyraz portretowanej.

Bożena Kasperowicz



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w prawym dolnym rogu

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Portret pani z listem na tle wnętrza

Autor / wytwórca

Wyczółkowski, Leon (1852-1936)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 58 cm, szerokość: 70 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 74 cm, szerokość: 88 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Czas powstania / datowanie

1899

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/60/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd