![MNS/SWO/250 Tower of Babel - ujęcie z przodu; Drewniane, bambusowe pudełko - pozytywka składające się z trzech drewnianych elementów (nałożonych jeden na drugim). Na szczycie oraz wbudowane w dwie części (pierwsza i druga od góry) mają wbudowny mechanizm wytwarzający dżwięki, który uruchamia się przekręcając metlowe korby. Z przodu w części środkowej obiektu wystaje z półokrągłego (w kształcie łuku) wycięcia metalowa korba, takie samo wycięcie znajduje się poniżej tej części. Na szczycie zamontowany jest mechanizm - metalowe urządzenie, przez które przechodzi pasek białego papieru z dziurkami o szer. 7 cm. i długości ok. 40 cm, oba jego końce sklejone są taśmą przezroczystą. Wraz z przekręcaniem metalowej korbki wystającej nad kolejną, gładką stroną obiektu - wytwarzany jest dźwięk, a pasek papieru przesuwa się.](/brepo/panel_repo/2024/03/20/omtknm/contain-360-1000-max-mns-swo-250-diga3682-m.jpg)
Tower of Babel | Wieża Babel
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Adolf Münzer urodził się w Pszczynie, edukację artystyczną rozpoczął w 1886 roku we wrocławskiej pracowni Georga Heintzego, kontynuował w Szkole Rzemiosł we Wrocławiu, a w latach 1890–1897 studiował w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuki w Monachium w klasie Karla Rauppa, Ottona Seitza i Paula Höckera. Po okresie podróży studyjnych po Włoszech, Szwajcarii i krótkim pobycie w Paryżu, osiadł na kilka lat w Monachium, w 1908 roku przeniósł się do Düsseldorfu, wreszcie w 1938 roku osiadł w Holzhausen nieopodal Landsbergu nad rzeką Lech, gdzie zmarł w 1953 roku. Zajmował się malarstwem sztalugowym i ściennym. Jako grafik i rysownik tworzył narracyjne opowieści ilustrujące bajki. Zainteresowania Münzera skupiały się wokół pojmowanej symbolicznie figury ludzkiej. Tworzył przede wszystkim kompozycje dekoracyjne – od scen buduarowych w duchu rokoka po monumentalne idealistyczno-symboliczne kompozycje, służące wyposażeniu reprezentacyjnych przestrzeni publicznych (hotel Atlantic w Hamburgu, Teatr Dworski w Stuttgarcie, Pałac Stanów w Düsseldorfie, Dom Górnośląski w Gliwicach). Dzieła sztalugowe artysty przechowywane są w licznych zbiorach muzealnych.
Idylliczny obraz ze zbiorów szczecińskiego muzeum, przedstawiający skąpanych w blasku słońca, radośnie muzykujących i tańczących nad brzegiem morza satyrów i bachantki, stanowi najprawdopodobniej projekt dekoracji ściennej. Operowanie kolorem oraz śmiałość gestu malarskiego – szerokie prowadzenie pędzla oraz bogactwo efektów fakturowych, dowodzą umiejętności artysty, zdradzają także jego predylekcję do wielkoformatowych kompozycji obliczonych na ich oglądanie ze znacznej odległości.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 58 cm, szerokość: 122 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna