treść serwisu

Rozmowa plebana z Żydem

Nota popularyzatorska

Franciszek Kostrzewski – twórca realistycznych scen rodzajowych osadzonych w pejzażu polskich wsi i miasteczek, został ukształtowany artystycznie przez środowisko otwartej w 1844 roku warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Działający od 1816 roku Oddział Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Warszawskim został zlikwidowany w ramach represji po powstaniu listopadowym. Malarz należał do grona pierwszych absolwentów, którzy jako Grupa Marcina Olszyńskiego utworzyli cyganerię artystyczną. Przewodzący grupie Olszyński, opiekun artystów i mecenas kultury, jeden z pierwszych zawodowych fotografów, był autorem wielu inicjatyw (między innymi Towarzystwa Zachęty).

Artyści, odchodząc programowo od dominujących w rodzimej sztuce tendencji klasycystyczno-idealistycznych, których przedstawicielami byli pedagodzy Szkoły Sztuk Pięknych: Ch. Breslauer, R. Hadziewicz, A. Kokular, M. Zaleski, zwrócili się ku obszarom dotąd lekceważonym – codziennemu życiu niższych warstw społecznych w zwykłym otoczeniu. Ważnym przejawem tego zainteresowania były krajoznawczo-etnograficzne „wędrówki piechotne”, dające możliwość studiów plenerowych. Ich uczestnicy mieli okazję do poznania rodzimego pejzażu, mieszkańców. Pokłosiem wypraw były liczne prace, między innymi ponad sześćset rysunków i akwarel Kostrzewskiego w siedmiu albumach wykonanych dla Olszyńskiego.

Doświadczenia z podróży, fascynacja XVII-wiecznym malarstwem holenderskim, wrodzony talent satyryczny i warsztat malarski zdobyty w pracowni F. Piwarskiego złożyły się na charakter sztuki artysty. Większość spuścizny malarskiej stanowią kompozycje ze scenami rodzajowymi, często o zabarwieniu anegdotyczno-satyrycznym. Intencją malarza było ukazanie życia ludzi prowincji w jego różnych przejawach. Zarówno malowane pejzaże, jak i postaci, choć oparte na obserwacji rzeczywistości, prezentują pewne modelowe typy, obrazujące założony przez autora przekaz o wymowie krytyczno-społecznej. Ulubionym tłem krajobrazowym była wieś kielecka, z którą był związany od dziecka. W zestawieniu z zajmującym niewielką przestrzeń płótna sztafażem krajobraz stanowi często równorzędny temat. Cechy twórczości Kostrzewskiego unaocznia choćby Rozmowa plebana z Żydem z 1857 roku.

Bożena Kasperowicz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Kostrzewski, Franciszek (1826-1911)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 45 cm, szerokość: 55 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 59 cm, szerokość: 69 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Czas powstania / datowanie

1857

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/113/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd