
9. My soul's on fire and eager for the field | 9. Moja dusza jest pełna zapału i gotowa do gry
seria scen rodzajowych
1822 — 1832
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
W 1893 roku ukazał się manifest artystyczny monachijskiego rzeźbiarza Adolfa von Hildebrandta zatytułowany Das Problem der Form in der bildenden Kunst (Problem formy w sztukach plastycznych). Twórca koncepcji nowego klasycyzmu znalazł wielu naśladowców, a do jego najwierniejszych uczniów należał Bernhard Bleeker. Gdy Bleeker rozpoczął prace nad dekoracją nowego skrzydła uniwersytetu im. Ludwika Maksymiliana, badania nad biało gruntowanymi lekytami attyckimi zakończył tam właśnie Walter Riezler – wielbiciel Hildebrandta, mianowany dyrektorem Muzeum Miejskiego w Szczecinie. W okresie monachijskim Riezler musiał poznać Bernharda Bleekera, który w tym samym czasie wykonał portret teoretyka oraz swojego młodszego brata Hermanna. Ten wybrał identyczną drogę – w latach 1910–1911 dzielił z Bernhardem pracownię, został asystentem Hildebrandta w Akademii Sztuk Pięknych, a następnie w jego prywatnym atelier we Florencji. Praca dyplomowa Hermanna Bleekera (odróżniającego się dodatkiem do nazwiska „Kullmer”) – brąz kroczącego lub biegnącego mężczyzny – została błyskawicznie zakupiona przez Riezlera i ozdobiła galerię sztuki współczesnej ukończonego w 1913 roku gmachu szczecińskiego muzeum. Sam temat rzeźby wynika niewątpliwie z recepcji twórczości Auguste’a Rodina, zwłaszcza jego Kroczącego mężczyzny (ok. 1900). Rodin wielokrotnie wystawiał w monachijskim Pałacu Kryształowym, był członkiem tamtejszej Secesji oraz członkiem-korespondentem Akademii. Statua atlety o rzymskim profilu i masywnej sylwetce stanowi jednak głównie emanację zasad hildebrandtowskiej kompozycji: maksymalnego uwypuklenia przestrzennej sugestywności poszczególnych członków. Każdy element anatomiczny opracowano tak, by stworzyć różnorodny, precyzyjny kontur i jasny ogląd, zwłaszcza z dużego dystansu (tzw. Fernbild). Choć Bleeker-Kullmer wykonał jeszcze wiele dzieł rzeźbiarskich, portrety, pomniki nagrobne i wojenne, projekty monet i medali, Biegacz pozostał jego najważniejszą pracą.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 170 cm, szerokość: 60 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
odlewanie
Tworzywo / materiał
brąz
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Paul, John Dean
1822 — 1832
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Bernhardt, Friedrich
1931
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Perl, Melania
1939-02-18
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.