![MNS/Szt/1383 Kazanie z łodzi - ujęcie z przodu; Na tle rozległego krajobrazu po lewej stronie zakotwiczona łódź z Chrystusem i apostołami, po prawej stronie - tłum ludzi na brzegu jeziora. W tłumie na pierwszym planie siedzące, zwrócone ku sobie 4 kobiety z nagimi niemowlętami na rękach, zwrócony ku nim, ukazany tyłem młodzieniec oraz grupa stojących mężczyzn patrzących w kierunku łodzi na jeziorze. Za nimi smukłe drzewa o pierzastych liściach, wypełniające prawą część kompozycji oraz oddalone sylwetki ludzkie. Łódź o pękatym kadłubie, smukłych masztach i zwiniętych żaglach, przedstawiona w ujęciu w 3/4 od strony dziobu. Chrystus ujęty z profilu, z uniesionym prawym ramieniem, Zwrócony w stronę brzegu; za nim 4 postacie apostołów. Brzeg jeziora biegnie zygzakowatą linią w głąb kompozycji w oddali sylwetki łodzi o rozpiętych żaglach. Pośrodku kompozycji urwista skarpa na której wznosi się wysoki zamek. Za skarpą po prawej stronie - zarys miasta o potężnych budowlach i sznur idących ludzi. Nad umieszczonym w 2/3 wysokości kompozycji horyzontem pokryte chmurami niebo. Postacie pierwszego planu w barwnych strojach (różne odcienie brązów i beżów, czerwień, róż, błękit). Woda jeziora o barwie szmaragdowej, w głębi obrazu rozjaśniona. Korony drzew o chłodnej barwie zielonej, z jaśniejszymi blikami. Zamek i miasto na horyzoncie kremowo-szare. Niebo jasnoszare, wyżej ciemniejsze chmury.](/brepo/panel_repo/2023/02/24/gaczqn/contain-360-1000-max-mns-szt-1383-diga4615-m.jpg)
Kazanie z łodzi
1577
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII w.
Jedną z doktryn kościołów ewangelickich jest zasada Sola scriptura (Tylko pismo) mówiąca, że tylko Biblia jest nieomylnym i samowystarczalnym źródłem wiary, które miało zapewnić zbawienie, dlatego tak ważne w protestantyzmie było studiowanie i nauczanie Słowa Bożego. Stąd temat ten stał się istotny także w sztuce protestanckiej, która, w obliczu rezygnacji z kultu obrazów z wizerunkami Boga i świętych, miała raczej znaczenie edukacyjne i ilustracyjne dla wygłaszanych w kościele kazań. W malarstwie religijnym uwieczniano, więc nie tylko sceny biblijne, ale także religijno-obyczajowe odnoszące się do relacji i postaw członków wspólnoty.
Ciekawą ilustracją życia pojedynczej gminy jest obraz „Kazanie w kościele”, gdzie na pierwszym planie w nawie gotyckiej świątyni stoi odwrócony plecami mężczyzna w dworskim stroju, po jego lewej stronie siedzą kobiety i dzieci, a po prawej mężczyźni. Przemawiający do zgromadzonych pastor stoi na ambonie, pod którą klęczą dwie niewiasty, wpatrujące się trwożnie w rzeźbę diabła umiejscowioną pod amboną. Po lewej stronie w głębi przedstawienia, w pobliżu głównego ołtarza, w drewnianych stallach siedzi strojnie ubrana para, a dalej za nimi ukazana jest grupa ludzi wchodzących do lewej nawy świątyni.
Wykonany na dębowej desce obraz, wraz z czterema innymi przedstawieniami, stanowił wypełnienie ścianki korpusu ambony, która znajdowała się w kościele zamkowym w Szczecinie i została zdemontowana w 1864 r. W 1868 r. Komplet malowideł został przekazany do kolekcji Towarzystwa Historii i Starożytności Pomorza. W szczecińskich zbiorach muzealnych znajdowały się do II wojny światowej, po której zostały uznane za zaginione. Trzy z nich odnalazły się dopiero w latach 90. XX w. w kolekcji Muzeum Mazowieckiego w Płocku. W 2000 r. zostały przekazane do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Justyna Bądkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 57 cm, szerokość: 37.7 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
deska
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1577
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1577
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna