treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Alegoria Prawa i Łaski - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie ukazany został nagi, osłonięty jedynie skąpą draperią mężczyzna, siedzący na tumbie pod drzewem ulistnionym po prawej stronie i uschniętym po lewej, składajacy dłonie w geście modlitwy. Obok niego stoją dwaj prorocy: po lewej Izajasz w długiej błękitnej tunice i narzuconym na nią białym płaszczu, po prawej Jan Chrzciciel odziany w skórę i czerwony płaszczu, z księgą w ręce. Za Izajaszem na tle pejzażu przedstawiono sceny ze Starego Testamentu: Mojżesza z tablicami przykazań, Adama i Ewę, historię węża miedzianego, a także sarkofag ze szkieletem, a za Janem Chrzcicielem sceny związane z historią Odkupienia: Marię w momencie wcielenia, ku której spływa z niebios Dzieciątko z krzyżem, Jezusa Ukrzyżowanego, Baranka Paschalnego oraz Zmartwychwstającego Chrystusa depczącego Śmierć i Szatana.

Alegoria Prawa i Łaski

nieznany malarz pomorski

około 1567 — 1600

Muzeum Narodowe w Szczecinie

puszka na komunikanty - ujęcie z przodu; Naczynie na komunikanty o cylindrycznym kształcie wsparte na niskiej wysklepionej stopie z rytym ornamentem okuciowym. Profilowana przepaska dzieli korpus na dwie części; w górnej wygrawerowana została inskrypcja fundacyjna oraz herb fundatora. Dolny i górny brzeg korpusu jest zdobiony delikatnym, rytowanym ornamentem ciągłym z motywem liści akantu. Widoczny fragment grawerowanego napisu GREGER MVNDINVS.

Puszka na komunikanty

nieznany złotnik szczeciński

1615

Muzeum Narodowe w Szczecinie

łyżka chrzcielna - ujęcie z dołu; Łyżka wazowa, zwana łyżką chrzcielną. Czerpak o kształcie półkuli, zamknięty płytką wklęsłą z wysokim na 6 mm kołnierzem zaakcentowanym podwójną linią poziomego żłobienia. W bocznej części szeroki wylew, w obrębie którego kołnierz jest wypłaszczony lecz kontynuowane jest żłobienie. Wylew w dolnej części podkreślony wypukłością w formie małżowiny o kształcie leżącej litery C, ze zgrubieniami na końcówkach ozdobionych listkiem i symetrycznie do końcówek umieszczoną chrząstką. Pod kołnierzem ryty i wypełniony puncowaniem ornament składający się z motywów muszli i małżowin, od których wyprowadzony jest ku dołowi rysunek ozdobnych, postrzępionych i wygiętych linii o charakterze roślinno-rocaillowym, wykonany puncyną. Do bocznej części pod kołnierzem przylutowane są symetrycznie dwa półokrągłe pręty łączące się dalej ze sobą, a następnie ponownie rozchodzące by ująć srebrną tulejkę długości 3,3 cm, do której są przylutowane. Końcówki prętów zarówno od strony czerpaka, jak i tulejki są delikatnie wygięte na zewnątrz. Nieco rozszerzająca się, zakończona podwójnym pierścieniem tulejka stanowi oprawę drewnianej rękojeści łyżki, w dolnej części o przekroju okrągłym z pierścieniem na początku i w środku, a następnie poszerzonej i wyprofilowanej na kształt soczewki. Na zakończeniu rączki srebrna owalna zawieszka.

Łyżka chrzcielna

Timm Johann Friedrich 1728-1782

1748 — 1782

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Puszka liturgiczna na komunikanty - ujęcie z przodu; Okrągła puszka liturgiczna na komunikanty, wykonana z pozłacanego srebra. Wieczko okrągłe, z podwójnym, niezdobionym kołnierzem. Brzeg wieczka ze srebrnymi granulkami. Na ściance szeroki, okrągły pas ze zdobieniem kwietnym. Na środku pasa, w okręgu wychodzącym nieco poza ornamentowany pas, czteropłatkowy kwiat z okrągłym środkiem. Podstawa puszki okrągła, profilowana, złożona z koncentrycznych, stopniowanych obramowań.

Puszka liturgiczna na komunikanty

nieznany

1899

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kazanie w kościele ewangelickim - ujęcie z przodu; Malowidło przedstawia wnętrze gotyckiego kościoła, ujęte osiowo, w widoku z nawy głównej. Na pierwszym planie, po lewej stronie grupa siedzących kobiet, a po prawej stronie mężczyzn, otaczających odwróconego tyłem do widza mężczyznę w dworskim stroju stojącego w centrum kompozycji. Nieco głębiej na jednym z filarów kościoła kaznodzieja na ambonie. W głębi dalszego planu prezbiterium kościoła z drewnianą stallą po lewej stronie, w której siedzą mężczyzna i kobieta, dalej prezbiterium z kratą lektoryjną i skrzydłowym ołtarzem, powyżej którego widać wysokie okna zamknięcia prezbiterium. Po bokach otwarte drzwi, z których po stronie lewej wchodzi do kościoła kilka postaci w dworskich strojach. Stroje figur pierwszego planu ciemne, z wyjątkiem sukni kobiety z warkoczem, pierwszej na lewo od stojącego tyłem mężczyzny w centrum, która ma kolor ciemnego różu i chłopca pośrodku w sukni koloru czerwonego. Mury kościoła w różnych odcieniach ugrów, sklepienie szaroniebieskie.

Kazanie w kościele ewangelickim

Nether, Thomas

1577

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kazanie z łodzi - ujęcie z przodu; Na tle rozległego krajobrazu po lewej stronie zakotwiczona łódź z Chrystusem i apostołami, po prawej stronie - tłum ludzi na brzegu jeziora. W tłumie na pierwszym planie siedzące, zwrócone ku sobie 4 kobiety z nagimi niemowlętami na rękach, zwrócony ku nim, ukazany tyłem młodzieniec oraz grupa stojących mężczyzn patrzących w kierunku łodzi na jeziorze. Za nimi smukłe drzewa o pierzastych liściach, wypełniające prawą część kompozycji oraz oddalone sylwetki ludzkie. Łódź o pękatym kadłubie, smukłych masztach i zwiniętych żaglach, przedstawiona w ujęciu w 3/4 od strony dziobu. Chrystus ujęty z profilu, z uniesionym prawym ramieniem, Zwrócony w stronę  brzegu; za nim 4 postacie apostołów. Brzeg jeziora biegnie zygzakowatą linią w głąb kompozycji w oddali sylwetki łodzi o rozpiętych żaglach. Pośrodku kompozycji urwista skarpa na której wznosi się wysoki zamek. Za skarpą po prawej stronie - zarys miasta o potężnych budowlach i sznur idących ludzi. Nad umieszczonym w 2/3 wysokości kompozycji horyzontem pokryte chmurami niebo. Postacie pierwszego planu w barwnych strojach (różne odcienie brązów i beżów, czerwień, róż, błękit). Woda jeziora o barwie szmaragdowej, w głębi obrazu rozjaśniona. Korony drzew o chłodnej barwie zielonej, z jaśniejszymi blikami. Zamek i miasto na horyzoncie kremowo-szare. Niebo jasnoszare, wyżej ciemniejsze chmury.

Kazanie z łodzi

Nether, Thomas

1577

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kuszenie Chrystusa - ujęcie z przodu; Pejzaż ze sceną biblijną przedstawiającą Szatana kuszącego Chrystusa na leśnej ścieżce. Szatan w czarno-białym habicie, kapeluszu kardynalskim i w masce na twarzy wyciąga pełne kamieni ręce ku Jezusowi. Spod habitu widoczne są diabelskie szpony. Chrystus boso w czerwonej sukni i brązowym płaszczu gestem odmawia propozycji z lewą dłonią otwartą na wysokości łokcia, a prawą nieco niżej z charakterystycznie uniesionym do góry jednym palcem. W tle, po lewej stronie przedstawienia wysokie, strome skały, na szczycie których ukazano symultanicznie niewielkie postacie Chrystusa i Szatana, spoglądające na leżące w dole miasto. Kolejne, jeszcze drobniejsze sylwetki Chrystusa i Szatana zaznaczone są na dachu świątyni, znajdującej się w mieście. Leśna ścieżka z głównymi postaciami w linii prostej prowadzi do miasta. Główne sylwetki otoczone z prawej i lewej przez roślinność o charakterze śródziemnomorskim.

Kuszenie Chrystusa

Nether, Thomas

około 1577

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lico obrazu

Bolognetti Alberto, kardynał - portret

malarz włoski

2. poł. XVI

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Znaleziono 8 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd