Oprawa teki grafik
2. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: „Legiony Polskie” Leopolda Gottlieba
Uproszczoną, zgeometryzowaną formą tej grupowej sceny artysta zgłaszał akces do rodzącego się właśnie formizmu, porzucając tym samym kanon bliższy Młodej Polsce, obecny szczególnie mocno w wielu litograficznych portretach. | Nowoczesność litografii zatytułowanej „W drodze do okopu” opiera się – paradoksalnie – na znanej formule sztuki antycznej i średniowiecznej: izokefalii. Maciejówki na głowach żołnierzy znajdują się niemal na tym samym poziomie, podobnie jak snopki siana niesione przez niektórych spośród maszerujących. Izokefalia uwydatnia horyzontalną orientację kompozycji. Tą nową-starą formułą artysta posłużył się też kilkakrotnie w innych, pozalegionowych pracach. | Niemiecki podpis stanowi cytat z jednego z utworów Juliusza Kadena-Bandrowskiego, być może pochodzący z jakiejś legionowej piosenki lub pieśni – kojarząc swojski zapach słomy (niesionej na litografii przez żołnierzy) z odzyskiwaniem Ojczyzny. | Artysta zadedykował litografię nieznanemu bliżej rejentowi (notariuszowi) Złoszewskiemu.
Artur Tanikowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 40.5 cm, szerokość: 52.5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia barwna
Tworzywo / materiał
tusz, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1936
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1936
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna