Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Sztuka starożytna
Płytka, szeroka misa bez uchwytów o dość wysokiej cienkiej nóżce i masywnej stopce wykonana z czerwonawej gliny. Jej kolor niemal całkowicie skrywa czarny firnis (zwany też pokostem). Zabytek zachował się do naszych czasów w całości – jedynie jego nóżka była odłamana, jednak została poddana konserwacji, podczas której przyklejono ją do naczynia.
Jak powstało to starożytne naczynie? Najpierw wytoczono je na kole garncarskim. Po przeschnięciu powierzchnię pokryto firnisem, czyli delikatną, specjalnie przygotowaną i oczyszczoną glinką. Jednak czarny kolor pojawił się dopiero po wypale w piecu. Najpierw misę wypalano w atmosferze z dostępem tlenu, a po osiągnięciu odpowiedniej temperatury odcięto jego dopływ (zamykając otwory pieca i być może dokładając mokrego drewna), dzięki czemu zawarte w wierzchniej glince tlenki żelaza uległy redukcji i zmieniły kolor z czerwonego na czarny. Glinka ta także lekko się nadtopiła – nadając naczyniu charakterystyczny, satynowy połysk. Na wilanowskiej misie firnis zachował się w bardzo dobrym stanie – możemy podziwiać na niej prawdziwy połysk i gładkość tego rodzaju zdobienia.
Takie pokryte w całości firnisem przedmioty pojawiają się około połowy VI wieku, a już w II. połowie V wieku są już szeroko rozpowszechnione.
Agnieszka Żuber, na podstawie badań W. Dobrowolskiego
„Wazy Greckie Stanisława Kostki Potockiego”, Warszawa 2007.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
czarnofirnisowanie
Tworzywo / materiał
glina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna