treść serwisu

Interwencja 12/79

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

Praca „Interwencja 12/79” pochodzi z cyklu, który Edward Krasiński tworzył od początku lat siedemdziesiątych do końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku. „Interwencje” nie są obrazami w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, a raczej konstrukcjami geometrycznymi, najczęściej w formacie 100 × 70 cm, w które „wchodzi”, bądź przez które „przepływa” niebieska linia. Prace te powstawały z myślą o prezentacji w grupie, w formie przestrzennych instalacji połączonych niebieską taśmą – bez początku, bez końca, ale zawsze niebieską, szeroką na 19 mm i naklejaną na wysokości 130 cm. Krasiński jest jednym z najważniejszych reprezentantów nurtu awangardowego w powojennej Polsce. W 1969 roku otrzymał w prezencie taśmę blue scotch, niedostępną w ówczesnej Polsce Ludowej. Najpierw eksperymentował z nią w swoim domu i najbliższym otoczeniu, po czym okleił nią dziedziniec Musée d’Art Moderne da la Ville de Paris w 1970. W tym samym roku Krasiński został zaproszony do udziału w Tokio Biennale – jednej z najważniejszych w tym czasie cyklicznych wystaw na świecie, promujących sztuki eksperymentalne. Kiedy okazało się, że jego prace nie dotrą do Tokio na wernisaż, wysłał do organizatorów telegram – powtórzone 5 tysięcy razy słowo „blue” w alfabecie Morse’a i poprosił, aby depeszę tę (zwój perforowanego papieru o długości 80 m) wystawiono jako jego dzieło. Ten spontaniczny, konceptualny gest artysty mocno wpłynął na jego twórczość. Można powiedzieć, że otworzył drzwi dla niebieskiej linii. W geście tym odnaleźć można również ducha Duchampa i jego readymades wykorzystującego w sztuce rzeczy już istniejące, wyprodukowane fabrycznie.

Marlena Chybowska-Butler



Sygnatury i napisy:

Napis: na odwrociu, góra ramy; E. KRASIŃSKI - INTERVENTION 1979

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Krasiński Edward (1925-2004)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 70 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika mieszana, techniki malarskie

Tworzywo / materiał

taśma samoprzylepna ScotchblueTM, akryl, płyta pilśniowa

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1979

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/1308

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd