
Lamu of the Future | Lamu przyszłości
2009 — 2023
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Współczesna sztuka afrykańska
Urodzony w Kisii w 1960 roku Kenijczyk, Richard Onyango jest jednym z najważniejszych artystów wschodniego wybrzeża Afryki. Jego prace od lat 90. XX wieku obecne są na ważnych przeglądach sztuki na świecie i reprezentowane w prestiżowych kolekcjach. Dwa obrazy zakupione do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie stanowią część cyklu Future Lamu, który artysta rozpoczął w 2009 roku. Później przemalowywał poszczególne obrazy, aż do momentu sprzedaży – co w przypadku Muzeum Narodowego w Szczecinie nastąpiło w 2023 roku. Ten proces przemalowywania, udoskonalania swoich prac ukazuje fascynację Onyango rozwojem technologicznym i kulturowym. Wskazuje również na jego afrofuturystyczne podejście do sztuki, który Ytasha L. Womack – główna przedstawicielka tego nurtu definiuje jako „przecinanie się wyobraźni, technologii, przyszłości i wyzwolenia".
Future Lamu to utopijna wizja miasta Lamu, położonego w południowo-wschodniej Kenii na wyspie o tej samej nazwie. Wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO Lamu jest jedną z najstarszych i relatywnie najlepiej zachowaną osadą-świadectwem kultury swahili. Powstała ona z przenikania się wpływów afrykańskich, arabskich, perskich, indyjskich i europejskich. Lamu słynie z unikalnej kultury (zdominowanej przez islam), wyjątkowej architektury domów z koralowca, wąskich uliczek, bogato zdobionych drzwi, dekoracyjnych stiuków. Przyciąga wielu artystów i turystów. Ponieważ na wyspie nie ma pojazdów mechanicznych, transport i inne ciężkie prace wykonuje się do dziś przy pomocy osłów. Onyango transformuje je w utopijną metropolię, pełną zatłoczonych wielopasmowych dróg, nowoczesnych centów handlowych, mostów, portów, przystani jachtowych i lotnisk.
Onyango mieszka i pracuje w Malindi. Najbardziej znana część prac artysty poświęcona jest jego związkowi z Drosie – przedwcześnie zmarłą, białą kobietą o krągłych kształtach. Onyango przedstawia ją z zaskakującym realizmem w wyimaginowanych lub rzeczywistych, ale pełnych napięcia psychicznego sytuacjach. Odzwierciedla tym samym wiele fantazji, jakimi się karmią nawzajem Afryka i Zachód. Niezależnie od tego, czy Onyango przedstawia naprzemienną dominację i uległość między nim a Drosie, czy też fascynację jej stylem życia pełnym luksusu i bogactwa, artysta odwraca stereotypy i potępia związaną z nimi przemoc.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 120 cm, szerokość: 160 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
akryl
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Onyango, Richard
2009 — 2023
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Górecki, Ryszard
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1898 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.